ایران دو کودک-مجرم را پس از اجرای حکم شلاق “مخفیانه” اعدام کرد

مقامات ایران، دو کودک-متهم را که در سن ۱۵ سالگی بازداشت شده و سپس در یک دادگاه «ناعادلانه» با اتهام چندین فقره «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند را در زندان عادل‌آباد شیراز، شلاق زده و سپس مخفیانه اعدام کرده‌اند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت،‌ روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در زندان عادل آباد شیراز استان فارس اعدام شدند. آنها در سن ۱۵ سالگی دستگیر شده و در پی یک محاکمه ناعادلانه به جرم چندین فقره تجاوز جنسی به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل مطلع شده است که مقامات ایرانی دو پسر نوجوان زیر ۱۸ سال را  شلاق زده و سپس مخفیانه اعدام کرده‎اند. این اقدام اوج بی‌اعتنایی مقامات ایرانی به قوانین بین‌المللی حقوق بشر و نقض بیرحمانه حقوق کودکان است.

بر اساس اطلاعات دریافت شده توسط عفو بین‌الملل، این نوجوانان تا فاصله کوتاهی پیش از مرگ اطلاع نداشتند که به اعدام محکوم شده اند و آثار جراحات شلاق روی جسدشان نشان از این دارد که پیش از اعدام شلاق خورده‌اند. خانواده‌ها و وکلای آن‌ها از برنامه اعدام مطلع نبودند و با شنیدن خبر شوکه شدند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: «مقامات ایران بار دیگر آمادگی انزجارآمیز خود را برای کشتن کودکان و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر به اثبات رسانده‌اند. به نظر می‌رسد که آن‌ها در کمال بیرحمی این دو پسر نوجوان را برای مدت دو سال از حکم اعدامی که برایشان صادر شده بوده بی‌خبر نگاه داشته بودند، آنها را در آخرین لحظات زندگی‌شان شلاق زده‌اند و بعد مخفیانه اعدام کرده‌اند.»

«استفاده از مجازات اعدام برای کسانی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند بر اساس قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع است و حقوق کودکان را به طرز فاحشی نقض می‌کند. نمایندگان مجلس سال‌هاست که می‌بایست با اصلاح قانون مجازات و منع استفاده از اعدام برای همه افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند، به این شرایط هولناک پایان ‌دهند.»

ایران بزرگترین مجری اعدام محکومان نوجوان در جهان است. این در حالی است که ایران به عنوان عضو کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی متعهد شده است که با افراد زیر ۱۸ سال هرگز همچون بزرگسالان برخورد نکند و از استفاده از مجازات اعدام و حبس ابد علیه ‌آنها تحت هر حالتی پرهیز کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید