جسد کولبر مفقوده شده پس از سه ماه پیدا شد

جسد عباس قادرزاده، کولبر اهل روستای دره‌آبی در شهرستان سقز که در بهمن‌ماه سال گذشته به دلیل تاریکی شب و گم کردن مسیر راه مفقودشده بود با آب شدن برف‌ها در ارتفاعات مرزی بانه پیدا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، جسد عباس قادرزاده کولبر کُرد و از اهالی روستای دره‌آبی در شهرستان سقز پس از سە ماه و با ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات مرزی کوهستان‌های برویشکانی از بخش ننور بانە پیدا شد.

بر اساس این گزارش، شبانگاه دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷، براثر شلیک و تعقیب و گریز نیروهای مرزبانی با گروهی از کولبران در حوالی روستای برویشکانی از توابع بخش ننور بانه کولبران برای نجات جان خود از مسیر خارج‌شده و به دلیل گم کردن راه و سرمایی شدید در آن منطقه دو تن از آنان به نام‌های سامان صالحی از اهالی سقز و محمد کریمی از اهالی روستای شوی بانه براثر سرمازدگی جان خود را ازدست‌دادند. عباس قادر زاده نیز براثر این حادثه مفقودشده بود که علیرغم  تلاش های فراوان از سوی ساکنان محلی، نتیجه ای از  جست و جو برای یافتن ایشان در آن زمان حاصل نشد.

گفته می‌شود که آقای قادر زاده برای اولین و به دلیل تأمین هزینه های زندگی به این شغل روی آورده بود.

«کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی از جمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید