تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس به خشونت کشیده شد/ ویدئو

تجمع روز جهانی کارگر (اول ماه می) در مقابل مجلس شورای اسلامی، با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برابر با اول ماه می، روز جهانی کارگر و در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی و دانشجویان برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی، کارگران، بازنشستگان و جمعی از شهروندان در گروه‌های مختلف در مقابل مجلس حضور یافتند. این اجتماع با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان بازداشت شدند.

یکی از اجتماع کنندگان در این خصوص به کمپین می‌گوید: «تجمع امروز ابتدا با شعار کارگر معلم دانشجو اتحاد اتحاد شروع شد‌ اما هنوز یک ربع ساعت از آغاز تجمع نگذشته بود که نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به اجتماع کنندگان یورش برده و عده‌ای را بازداشت کردند».

این منبع افزود: «اجتماع کنندگان با شعار “ولش کن ولش کن” مانع دستگیری می‌شدند که مجدد با یورش ماموران امنیتی مواجه شده و عده‌ای نیز بازداشت شدند».

از سوی دیگر بعد از حمله نیروهای امنیتی به جمعیت حاضر در اجتماع، تظاهر کنندگان به سمت مترو راه افتادند و
شهروندان تهرانی با شعار “برخورد امنیتی محکوم است” به راهپیمایی پرداختند.

مامورین شروع به ضرب و جرح زنان و مردان، دانشجویان و کارگران کردند. گفته شده مامورین به زنان و مردان بازنشسته هم رحم نمی‌کردند و آنان را مورد هجوم خود قرار دادند.

مامورین سعی داشتند جمعیت را به داخل مترو هدایت کنند که جمعیت با سر دادن شعار “گرانی، تورم، بلای جان مردم” با راهپیمایی به سمت بهارستان حرکت کردند.

گفته می‌شود تا کنون دست‌کم ۳۰ نفر از فعالان کارگری، کارگران شرکت واحد، بازنشستگان و دانشجویان بازداشت شده‌اند.

اسامی برخی از بازداشت‌شدگان که برای کمپین احراز شده‌است، عبارتند از:

“رضا شهابی، حسن سعیدی، عباس شمس، ناصر محرم زاده، کامیار فکور، مرداس طاهری، عصراله سلیمانی، هادی سلیمانی، اسداله سلیمانی، رسول طالب مقدم، مهدی عظیمی، محسن سلیمانی نژاد، عباس شیخی، وحید فریدونی، داوود رفیعی، ماهان صالحی، کیوان صمیمی، قاسم خالویی، محمد اصلاقی و خانم شیری”

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از احضار شهروندان ایرانی به خصوص کارگران و معلمان در چند استان کشور برای جلوگیری از برپایی این مراسم منتشر شده‌است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید