صدور ۲۱ سال حبس برای ۷ شهروند بهایی در بوشهر

هفت شهروند بهایی، در بوشهر در مجموع به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، هفت شهروند بهایی به نام‌های اسدالله جابری، فریده جابری، احترام شیخی، فرخ لقا فرامرزی، مینو ریاضتی، پونه ناشری و عماد جابری در دادگاه بدوی استان بوشهر، هر کدام به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این شهروندان بهایی در روز ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ طی اقدامی هماهنگ، در منزل یا محل کار خود بازداشت شده‌بودند.

پونه ناشری و عماد جابری پیشتر در ۱۵ اسفند، هر کدام با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.

پونه ناشری و عماد جابری (فرزند اسدالله جابری و احترام شیخی) در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۶، هر کدام با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

همچنین اسدالله جابری و همسرش احترام شیخی، فرخ لقا فرامرزی و مینو ریاضتی ۵ شهروند بهایی دیگر روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ هر کدام به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

مدتی پیش ۲۵ استاد دانشگاه و حقوقدان بین‌المللی در نامه‌ای خطاب به محمدجواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خواستند به آزار بهاییان پایان داده شود و خواستار اجرای عدالت و به رسمیت شناختن حقوق بهاییان شدند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

اعضای آیین بهایی در ایران بزرگترین گروه اقلیت مذهبی غیرمسلمان در ایران را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید