رسول طالب مقدم فعال کارگری به صورت موقت از زندان آزاد شد

رسول طالب‌ مقدم فعال کارگری و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران با سپردن وثیقه و قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸ رسول طالب مقدم از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد که یازدهم اردیبهشت طی برپایی مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی توسط عوامل امنیتی بازداشت شده بود در میان استقبال تعدادی از همکارانش از زندان اوین آزاد شد.

سندیکای شرکت واحد با اعلام این خبر نوشت: «این عضو سندیکا با گذاشتن دو قرار ۱-کفالت ۲-وثیقه و دو اتهام، “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام” و اتهام “ایجاد اخلال در نظم عمومی” آزاد شده است.»

همچین بر اساس این گزارش، وی در طول این مدت در بندهای دو الف و ۲۰۹ زندان اوین زندانی بوده است.

حسن سعیدی دیگر عضوزندانی سندیکای کارگران شرکت واحد کماکان دربند ۲۰۹ زندان اوین زندانی است و قرار بازداشت ۳۰ روزه برایش صادرشده است.

رضا شهابی فعال کارگری و از اعضای هیئت‌مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بود، در روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، از بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار کفالت به صورت موقت آزاد شد.

همچنین شامگاه شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه نیز چهارده تن از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر با قرار کفالت از زندان‌های تهران بزرگ و قرچک ورامین آزاد شده بودند.

هرساله و در آستانه روز جهانی کارگر فشار نهادهای اطلاعاتی بر فعالان کارگری افزایش می‌یابد و نیروهای امنیتی سعی می‌کنند با احضار یا بازداشت برخی فعالان در این روزها از راه‌پیمایی یا اعتراضات احتمالی آن‌ها ممانعت کنند.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از احضار شهروندان ایرانی به خصوص کارگران و معلمان در چند استان کشور برای جلوگیری از برپایی این مراسم منتشر شده‌‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید