براثر شلیک مستقیم، یک کولبر در مناطق مرزی کشته شد

اسعد بورکه، کولبر اهل پیرانشهر براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران در ارتفاعات مرزی اشنویه کشته شد. از ابتدای سال ۹٨ تاکنون ۶ کولبر در مناطق مرزی براثر شلیک مستقیم و تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران مستقر در مناطق مرزی جان خود را از دست داده اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، اسعد بورکه از اهالی روستای سوغانلو از توابع شهرستان پیرانشهر در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

به گزارش منابع محلی، نیروهای مرزبانی سپاه روز جمعه در مکانی به نام “خیوتگاه” در ارتفاعات مرزی شهرستان اشنویه به ظن حمل کالای قاچاق و بدون اخطار قبلی گروهی از کولبران را هدف قرار داده‌اند که براثر شلیک مستقیم این نیروها اسعد بورکه ۲۱ ساله  بدلیل اصابت گوله به بدنش به سختی مجروح شده که پس از انتقال بە بیمارستان بە دلیل شدت جراحات واردە جانش را از دست می‌دهد.

طی روزهای چهارشنبه و یکشنبه ۲۱ و ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۸، دو کولبر به نام‌های بهروز چتوزاده و بهمن روشنی از اهالی روستاهای طوره و بلسور سفلی در بخش الند شهرستان خوی، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی مورد اصابت گوله قرارگرفتند و جانشان را از دست دادند.

طاهر درانگ، کولبر اهل روستای “سنجوه” از توابع منطقه آلان سردشت  روز دوشنبه ۲ اردیبهشت، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جانش را از دست داد.

سحرگاە شنبه ۱۴ اردیبهشت صادق عزیزی، کولبر اهل جوانرود براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی مستقر در پاسگاه شوشمی از توابع نوسود کرمانشاه مورد اصابت گوله قرارگرفت و جان خود را از دست داد.

همچنین نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران  روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در بلندیهای سنگر در منطقه مرزی نوسود  به ظن حمل کالای قاچاق گروهی از کولبران را محاصره و بدون اخطار قبلی هدف قرار دادند که در پی شلیک و تعقیب گریز از سوی این نیروها، هادی موسی‌زاده ۵۰ ساله در اثر سقوط از ارتفاع بلافاصله جان خود را ازدست‌داده است.

گزارش شده است که هادی موسی زاده قبل از پرت شدن از ارتفاع “مورد اصابت گوله “قرار گرفته بود.

«کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل