هفته‌نامه «صدا» توقیف شد

هفته نامه «صدا» به سردبیری محمد جواد روح به دلیل انتشاری مطلبی با عنوان “دو راهی جنگ و صلح” توقیف شد.

این هفته نامه روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸ از سوی شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده‌است. هر چند به دلیل توقیف آن به طور مستقیم اشاره‌ای نشده‌، اما طرح روی جلد تازه‌ترین شماره این نشریه که با تیتر «دو راهی جنگ و صلح» درباره تنش‌های ایران و آمریکا منتشر شده‌بود، انتقادات گسترده محافظه‌کاران ایران را در پی داشت.

روز گذشته و پس از انتشار مطلبی با عنوان “دو راهی جنگ و صلح” در این هفته‌نامه، برخی رسانه‌های وابسته به نهادهای اطلاعاتی از جمله خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، مطالبی را علیه این هفته‌نامه منتشر کردند.

شماره جدید این هفته نامه با تیتر «دوراهی جنگ و صلح» و زیر تیتر «میانه‌روها شکست خوردند یا بار دیگر ایران را از جنگ نجات می‌دهند» روی عکسی از ناو و ناوچه‌های آمریکایی منتشر شده بود.

حامیان حکومت در رسانه‌های خود و همچنین در شبکه‌‎های اجتماعی مدعی شده‌اند که این اقدام در راستای «تبلیغ» و «بزرگنمایی» خطر جنگ بوده و قصد «تشویق» به صلح و مذاکره با آمریکا را داشته است.

هفته نامه صدا در دور جدید به سردبیری محمد جواد روح منتشر می‌شد.

هفته‌نامه «صدا» در فروردین ۹۳ و با حمایت حزب «کارگزاران سازندگی» آغاز به کار کرد اما از سال گذشته سردبیری این نشریه را محمدجواد روح، عضو حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی»، برعهده دارد.

این هفته‌نامه پیش از این یک بار دیگر نیز توقیف شده بود. در سال ۹۶ انتشار مطلب طنزی به قلم آیدین سیارسریع در این نشریه، انتقادهای فراوانی را از سوی محافظه‌کاران ایران برانگیخت و محمد قوچانی، سردبیر وقت، اعلام کرد که «داوطلبانه» تا اطلاع ثانوی از انتشار این نشریه خودداری می‌کند.

با این حال هیأت منصفه دادگاه مطبوعات در مرداد ۹۶ به اتفاق آرا نویسنده مطلب و همچنین مدیرمسئول را در اتهام «توهین به مقامات بالای کشور» مجرم شناخت و شایسته تخفیف ندانست و سرانجام این نشریه توقیف شد.

عنوان یادداشت آیدین سیار سریع «آسوده بخوابید، رابین‌هود نمی‌آید» بود و بنابر تفسیر رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران، از جمله خبرگزاری فارس، شخصیت‌های این یادداشت یادآور محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای بودند.

در گزارش سالانه رده‌بندی آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۱۹، ایران از میان ۱۸۰ کشور، در رتبه ۱۷۰ قرار گرفته است.

منابع: رادیو فردا-صدای آمریکا-شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید