صدور احکام زندان، شلاق و دیه برای دو شهروند تبریزی/ سند

یوسف سلحشور و داوود محمودی دو تن از شهروندان اهل تبریز که در حاشیه مسابقه فوتبال تیم‌های تراکتورسازی تبریز و سپاهان اصفهان، در اسفند ۹۷ با اتهام “اخلال در نظم عمومی و درگیری با مامورین” بازداشت و کمی بعد با سپردن وثیقه آزاد شده‌بودند، از سوی دادگاه کیفری تبریز به احکام زندان، شلاق و پرداخت دیه محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹٨، شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو دادگستری تبریز به ریاست قاضی محمدعلی پیری، هر یک از شهروندان اهل تبریز به نام‌های یوسف سلحشور و داوود محمودی را به دو سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت مشترکا دو هزارم دیه کامل یک مرد محکوم کرد.

منبع مطلعی در این خصوص به کمپین گفت: «حکم دیه دو شهروند تبریزی که شاکی آن نیروی انتظامی و یکی از مامورین آن است قطعی و مابقی، قابلیت اعتراض و رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر را دارد».

این منبع افزود: «همچنین دو تن دیگر از متهمین این پرونده به‌نام‌های فرشید بهادری و علی شاهینی که با اتهام شرب خمر مواجهه شده‌بودند، حکم برائت گرفتند».

رأی دادگاه به شرح ذیل است:

“در خصوص اتهام آقایان یوسف سلحشور و داود محمودی، هر دو دایر بر الف) اخلال در نظم عمومی ب) تمرد در مقابل مأمورین دولت در حین انجام وظیفه ج) شرکت در ایراد ضرب و جرح عمدی با توجه محتویات پرونده و شکایت شاکی (شهرام فیاضی شیشوان و فرماندهی ناحیه انتظامی استان آذربایجان شرقی و گزارش مرجع انتظامی و نظریه پزشک قانونی استان آذربایجان شرقی در برگ ۲۰۰ پرونده و محتوای فیلم دوربین مدار بسته منعکس در پرونده و شهادت شهود و کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و علیهذا مستندا به مواد ۶۰۷ و ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و مواد ۱۴ و ۱۷ ، ۱۶۰ ، ۲۱۱ ، ۱۳۴ ، ۴۴۸ ، ۴۴۹ ، ۴۸۸ ، ۷۰۹ ، ۷۱۰ و ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ هر کدام از متهمان به تحمل یک‌سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری در غیرملاء عام از بابت اتهام بند الف و یک‌سال حبس از بابت اتهام بند ب و اشتراکا به پرداخت ۱٫‌یک و نیم هزارم دیه کامل از بابت دو عدد قرمزی در سمت چپ صورت و نیم درصد دیه کامل از بابت حارصه (ساییدگی) در قدام ساق چپ در حق شاکی از تاریخ وقوع جرم ظرف یکسال محکوم می نماید و بدیهی است در هنگام اجرای حکم طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ فقط یکی از مجازاتهای اشد قابل اجراء می‌باشد و در خصوص اتهام آقایان فرشید بهادری و علی شاهینی، هر دو دایر بر شرب خمر با عنایت به محتویات پرونده انکار متهمان به لحاظ عدم احراز بزه انتسابی مستندا به ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و مواد ۱۲۰، ۱۴۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و قاعده فقهی درأ و اصل ۳۷ قانون اسلامی جمهوری اسلامی ایران رأی بر برائت نامبردگان صادر و اعلام می نماید رأی صادره حضوری و در مورد محکومیت متهمان یوسف سلحشور و داود محمدی به پرداخت دیه طبق بند ب ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قطعی و در سایر موارد ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدید نظر در محاکم محترم تجدید نظر استان آذربایجان شرقی می باشد.

محمدعلی پیری-رئیس شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو دادگستری تبریز”

جلسه رسیدگی به اتهامات یوسف سلحشور و داوود محمودی که اسفند ۹۷ در حاشیه مسابقه فوتبال تیم‌های تراکتورسازی تبریز و سپاهان اصفهان، با اتهام “اخلال در نظم عمومی و درگیری با مامورین” بازداشت و کمی بعد با سپردن وثیقه آزاد شده‌بودند، روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز با ریاست قاضی اصغر قنبری برگزار شده‌بود.

قاضی پرونده پس از خاتمه جلسه دادرسی، وثیقه این دو شهروند را از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان افزایش داد که هر دو این شهروندان با “کارشکنی در قبول وثیقه از سوی دستگاه قضایی” به قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل و روز یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه‌های ۸۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شدند.

داوود محمودی به همراه کریم کریمی، حمید باغی و چند تن دیگر بعد از مسابقه فوتبال تیم‌های سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز در روز جمعه ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شده‌بودند.

در پایان این بازی نیروهای انتظامی با ضرب و جرح تماشاگران تراکتورسازی شماری از آنها را بازداشت کرده و ماموران امنیتی فردای روز ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ یوسف سلحشور را نیز در محل کارش بازداشت کردند.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که این بازداشت‌ها مرتبط با مسئله قره باغ آذربایجان و سفر رییس جمهور ارمنستان به ایران و اعتراضات به حواشی این سفر و شعارهای مرتبط در ورزشگاه بوده که نهادهای امنیتی در پرونده آن‌ها درگیری با مامورین لباس شخصی را عامل دستگیری عنوان نموده اند.

در حاشیه مسابقه فوتبال بین تیم‌های تراکتورسازی تبریز و سپاهان اصفهان که در ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ برگزار شده‌بود، دعوت از نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان در سالگرد کشتار مردم خواجه‌لی و دیدار آن با مسئولین عالی‌رتبه ایران از جمله علی خامنه‌ای، مورد اعتراض برخی از هواداران تیم تراکتورسازی تبریز قرار گرفت.

تماشاگران همچنین در واکنش به پارچه نوشته‌‌های نصب شده در تجمع ارامنه باشگاه آرارت با حضور نخست وزیر ارمنستان پاسخ داده‌بودند.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید