ناهید شقاقی و اکرم نصیریان به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده‌اند

ماموران امنیتی صبح روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ «ناهید شقاقی»، مدافع حقوق زنان و عضو «ندای زنان ایران» را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند.

بنا بر آخرین پیگیری‌های خانواده خانم شقاقی، این فعال حقوق زنان، به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده و تحت بازجویی قرار دارد.

همچنین بر اساس گزارش «ندای زنان ایران»، اکرم نصیریان یکی دیگر از فعالان حقوق زنان که از روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، در بازداشت به‌سر می‌برد، در آخرین تماس تلفنی به خانواده‌اش گفته که از سلول انفرادی به سلولی دونفره در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

اکرم نصیریان از چهره‌های فعال در امر سوادآموزی زنان و در گروه همیاری کمک به مردم سیل‌زده فعالیت داشت.

اکرم نصیریان، فعال مدنی بازداشت شد

طی هفته‌های اخیر فشار بر فعالان زن در ایران افزایش یافته‌است.

مژگان کشاورز (مایا)، فعال مدنی و از معترضان به حجاب اجباری یکی از این افراد است که روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، در تهران بازداشت و روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌است.

«مایا» روز چهار‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه از زندان قرچک به بازداشتگاه وزرا برای بازجویی مجدد انتقال داده شد.

یاسمن آریانی فعال مدنی و مادرش منیره عربشاهی نیز از جمله زنانی هستند که در فروردین ۹۸ بازداشت شده‌اند.

تلگرام کمپین عضو نیستید؟ اینجا کلیک کنید.

یاسمن آریانی، روز ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، در منزل پدری خود بازداشت شد و مادر وی منیره عربشاهی نیز یک‌روز پس از آن در حالی‌که برای پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشت‌گاه وزرا در تهران مراجعه کرده‌بود، بازداشت شد. گفته می‌شود این مادر و دختر هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین که محل نگه‌داری مجرمان اتباع خارجی است، به‌سر می‌برند.

تا کنون دو جلسه بازپرسی برای این دو نفر تشکیل شده‌است.

جلسه دوم بازپرسی یاسمن آریانی و منیره عربشاهی روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸، در شعبه ۱ بازپرسی دادسرای ارشاد برگزار شد.

یاسمن آریانی از مخالفان حجاب اجباری به دلیل انتشار ویدئویی که در روز جهانی زن از او که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود، بازداشت شد. این فعال مدنی طی اولین تماس پس از بازداشتش به خانواده‌ خود خبر داده‌بود که به دلیل شکایت وزارت ارشاد مبنی بر “پخش کردن گل در واگن زنانه مترو در روز جهانی ۸ مارس” بازداشت شده‌است.

این فعال مدنی، پس از بازداشت ابتدا به زندان قرچک منتقل شده و مجددا به بازداشتگاه وزرا بازگردانده می‌شود و به مدت ۹ روز در سلول‌های انفرادی بازداشت‌گاه وزرا، تحت بازجویی و اعمال فشار و تهدید، جهت اخذ اعترافات اجباری قرار گرفت.

یاسمن آریانی، با اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد از طریق تبلیغ و کشف حجاب” به دلیل فعالیت‌های مدنی در خصوص حجاب اجباری و حضور بدون حجاب در واگن زنانه مترو و پخش گل، در بازداشت‌گاه وزرا تحت بازجویی بوده است.

یاسمن آریانی پیش از این در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم و روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۹۷ از زندان آزاد شده‌بود.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواسته‌اند که به آزار، تهدید، بازداشت و حبس مدافعان حقوق زنانی که به صورت مسالمت‌آمیز نسبت به قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند پایان دهند و مدافعان حقوق زنانی که بر این اساس بازداشت شده‌اند، را فورا و بدون قید شرط آزاد کنند.

در بیانیه روز جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ این سازمان به نام‌های یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و ویدا موحد که به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت‌شده‌اند، اشاره‌شده‌است.

ویدا موحد که از او به عنوان “اولین دختر خیابان انقلاب” یاد می‌شود، از سوی شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد به اتهام “تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و در زندان شهر ری موسوم به قرچک ورامین محبوس است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید