اعزام باتیر شاه محمد اف به دادسرای اوین

«باتیر شاه محمد اف» زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به شعبه یک دادسرای امنیت اوین اعزام شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اعزام «باتیر شاه محمد اف» جهت “رسیدگی به پرونده و تفهیم اتهام” صورت گرفته است. این در حالی است که هفته پیش نیز این زندانی سیاسی تبعه ترکمنستان به شعبه یک دادسرای امنیت زندان اوین اعزام شده بود.

گفته شده پس از گذشت ۶ سال تحمل حبس این زندانی سیاسی به اتهام “جاسوسی”، او همچنان در زندان است و هم‌اکنون پرونده‌اش در ارتباط با “قاچاق فلزات خاص” تحت رسیدگی قرار دارد.
منبع مطلعی از وضعیت این زندانی به کمپین گفته: “در قسمتی از اتهام انتصابی باتیر شاه محمداف به طور ناقص نوشته شده است «قاچاق یورو» و ممکن است با واحد پول اتحادیه اروبا اشتباه شود. این اتهام در واقع قاچاق یورو پی ام (YEVROPM) است که در امور هسته‌ای و شیمیایی کاربرد دارد. او نماینده شرکت زاپول یارنایا واقع در مسکو روسیه است.”
«باتیر شاه محمد اف» به همراه مترجمش به نام «چارى محمد مراد اف» در روز پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
او گفته که در دوران بازداشتش در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ اوین، برای “اخذ اعتراف اجباری”، از سوی بازجویان مورد “بدرفتارى” و “شکنجه‌هاى روحى و جسمى” قرار گرفته است.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران این زندانی سیاسی را در نهایت، به اتهام “جاسوسی برای کشورهای روسیه و ترکمنستان” و نیز “تلاش براى فروش فلزات غیر قانونى”، به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم کرد، اتهامی که او هرگز نپذیرفته است.
«چارى محمد مراد اف» مترجم وی نیز با همان اتهام‌ها، به تحمل ۲۱ سال حبس محکوم شده بود که نزدیک به سه ماه پیش به دولت ترکمنستان استرداد شد.
«باتیر شاه محمد اف» در دی‌ماه ۱۳۸۷، به عنوان تاجر وارد ایران شده است.

او گفته نماینده شرکت تجارتی روسی “زاپول یارنایا” است که تحت نظارت‌هاى بین‌المللى، در زمینه تامین و صدور فلزات مورد نیاز به ایران فعال بوده و هدفش تاسیس نمایندگی شرکتی در ایران بوده است.
Batir_kampein.info

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید