استمداد مادر و برادر ناهید شقاقی از نهادهای حقوق بشری+ویدئو و فایل صوتی

ماموران امنیتی ساعت ۷:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ «ناهید شقاقی»، مدافع حقوق زنان و عضو «ندای زنان ایران» را در منزل شخصی‌اش بازداشت کرده‌اند و از آن زمان تا کنون خانواده و نزدیکانش، با وجود پیگیری‌هایی که کرده‌اند، نتوانسته‌اند اطلاع درستی از وضعیت او کسب کنند.

سارا شقاقی مادر ناهید شقاقی، در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌‌گوید: «دختر من چه جرمی مرتکب شده که او را برده‌اند، به جز اینکه به سیل‌زده‌ها و زلزله‌زده‌ها و بی‌سوادها کمک کرده».

مادر ناهید شقاقی از همه نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها می‌خواهد که صدای او و مادرانی شبیه او باشند.

ادامه بعد از ویدئو:

کاوه شقاقی برادر ناهید شقاقی، عضو ندای زنان ایران نیز در گفتگویی با رادیو فرهنگ گوتنبرگ می‌گوید: «در مراجعاتی که به زندان اوین داشتیم فقط یکی از سربازهای در ورودی مشخصات ظاهری ناهید را تایید کرد که ساعات اولیه همان صبح وارد بازداشتگاه شده».

برادر ناهید شقاقی اضافه‌کرد: «در روز دوم مراجعه به زندان اوین بود که ما به توصیه یکی از دوستان به بهانه دادن وجه نقد به ناهید خواستیم از حضورش تو بند  ۲۰۹ مطلع شویم که این اتفاق افتاد و آقایی با سمت رابط بند ۲۰۹ پول را از ما پذیرفت و با توجه به این موضوع ما ناچارا امیدوار شدیم که ایشون در بند هستند».

وی نیز از نهادهای حقوق بشری استمداد می‌طلبد.

گفتگوی کاوه شقاقی با رادیو فرهنگ را بشنوید:

“صبح روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت حدود ساعت ۷:۳۰ ناهید طی تماس تلفنی  که با من داشت خبر از حضور مامورین امنیتی پشت در منزلش داد و من زمانی که در خانه اش رسیدم در رو شکسته دیدم و شواهد نشون میداد که ایشون رو به زور بردن. پس از مراجعه به کلانتری مشخص شد که مامورین کلانتری با تماس همسایه ها به محل اعزام شدن و چون متوجه شدن که مامورین امنیتی دست اندر کار این قضیه اند محل رو ترک کردن ولی رسما به ما نگفتن که چه نهادی پشت این  قضیه است. مراجعه به ساختمان وزرا هم بی نتیجه ماند و هیچ اطلاعاتی به ما داده نشد. زندان اوین هم پاسخگو نبود و ما تنها با سربازهای درهای ورودی امکان ارتباط داشتیم که آن‌ها هم اطلاعات رسمی از ورودی های آن روز زندان به ما ارائه ندادند. فقط یکی از سربازها مشخصات ظاهری ناهید رو تایید کرد که ساعات اولیه صبح وارد بازداشتگاه شده. روز دوم مراجعه به اوین بود که ما به توصیه یکی از دوستان به بهانه دادن وجه نقد به ناهید خواستیم از حضورش تو بند ۲۰۹مطلع شیم که این اتفاق افتاد و آقایی با سمت رابط بند ۲۰۹ پول را از ما پذیرفت و ما ناچارا امیدوار شدیم که ایشون تو بند هستند که وجه نقد پذیرفته شده.

غیر از این توضیحاتی که ارائه شد خانواده و دوستانش هیچ اطلاعاتی از دلیل دستگیری، مکان نگهداری و افراد دستگیر کننده ندارند و ما بشدت نگران سلامتی ایشان هستیم و هر چقدر که زمان بی اطلاعی ما بیشتر میشه نگرانی هم افزایش  پیدا می کنه چون انتظار میره که اگه قضیه دستگیری از طرف نهادهای دولتی و حکومتی باشه طبق قانون باید حداکثر تا ۲۴ ساعت به خانواده اطلاع داده بشود”.

لازم به توضیح‌است؛ اکرم نصیریان یکی دیگر از فعالان حقوق زنان که روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، بازداشت شده‌است، در سلولی دونفره در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین محبوس است.

اکرم نصیریان از چهره‌های فعال در امر سوادآموزی زنان و در گروه همیاری کمک به مردم سیل‌زده فعالیت داشت.

اکرم نصیریان، فعال مدنی بازداشت شد

طی هفته‌های اخیر فشار بر فعالان مدنی و کارگری در ایران افزایش یافته‌است.

از جمله می‌توان به بازداشت چند فعال کارگری، یک عضو کانون نویسندگان ایران و چند روزنامه‌نگار در تجمع روز جهانی کارگر اشاره کرد.

فعالان حقوق بشر در همین خصوص ساعت ۹ شب روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ با راه‌اندازی یک توفان توییتری با هشتگ «#آزادی_بی_وثیقه» خواستار آزادی ناهید شقاقی، حسن سعیدی، مرضیه امیری، اکرم نصریان، عاطفه رنگ‌ریز، کیوان صمیمی، نسرین جوادی، ندا ناجی، فرهاد شیخی، ناهید خداجو و کلیه کسانی که به دلیل فعالیت‌های مدنی در بازداشت به‌سر می‌برند، شده‌اند.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید