جلسه رسیدگی به اتهام جدید عسل محمدی برگزار شد؛ تداوم بازداشت اعضای نشریه «گام»

جلسه رسیدگی به پرونده جدید عسل محمدی، فعال مدنی و از اعضای نشریه «گام» در دادسرای اوین برگزار شد. در این جلسه اتهام “همکاری با جریان‌های معاند نظام” مورد رسیدگی قرار گرفت. این فعال مدنی، دی‌ماه سال گذشته با تأمین وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز آزادشده بود. ساناز اله‌یاری، امیرحسین محمدی‌فر و امیر امیرقلی سه تن از اعضای دیگر نشریه «گام» کماکان در زندان اوین در بازداشت بسر می‌برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، جلسه رسیدگی به پرونده جدید عسل محمدی از اعضای نشریه «گام» بابت اتهام “همکاری با جریان‌های معاند نظام” در شعبه هفتم دادسرای اوین به ریاست بازپرس شاه‌محمدی برگزار شد.

گزارش‌شده که در این جلسه رفتار شاه‌محمدی باخانم محمدی به دلیل آنچه که پوشش نامناسب از سوی رییس شعبه هفتم بازپرسی اوین عنوان‌شده، نامناسب توصیف‌شده است.

خانم محمدی روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک به شعبه هفتم بازپرسی اوین احضار شده بود.

یک منبع آگاه در رابطه با جلسه بازپرسی این فعال مدنی به کمپین گفت: «به خانم محمدی گفته شده که این آخرین جلسه رسیدگی به پرونده است و می‌توانی آخرین دفاعیات خود را بنویسید و اتهام “همکاری با جریان‌های معاند نظام” در همان جلسه دادگاه از سوی شاه‌محمدی به ایشان تفهیم شد».

این منبع در ادامه افزود: «خانم محمدی بابت اتهام جدید و نحوه تفهیم آن اعتراض خود را اعلام کرده که بازپرس در جواب می‌گوید که ما در این رابطه مستنداتی در دست داریم. اما توضیحات بیشتری در این رابطه به ایشان ارائه نشده است».

دی‌ماه سال گذشته اتهامات “اجتماع و تبانی” و “اخلال در نظم عمومی” توسط دادسرای عمومی و انقلاب شوش به خانم محمدی تفهیم شده بود.

خانم محمدی دانشجوی داروسازی دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران و از اعضای تحریریه نشریه «گام» در تاریخ ۱۳ آذرماه سال گذشته بخاطر حمایت از حقوق کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز در منزل شخصی خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و روز ۱۵دی ماه با تامین وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا زمان تکمیل روند دادرسی آزاد شد.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) پیش از این بازداشت عسل محمدی، شهروند-خبرنگار و مدافع حقوق کارگران را محکوم کرده بود.

باگذشت چهار ماه از بازداشت اعضای نشریه گام و علیرغم اتمام بیش از سه ماهه بازجویی‌های مکرر،  بازداشت موقت ساناز اله‌یاری، امیرحسین محمدی فر و امیر امیرقلی سه تن از اعضای نشریه برای بار پنجم تمدید و این افراد کماکان در زندان اوین بسر می برند.

پرونده اعضای نشریه گام در شعبه ۷ دادسرای اوین تهران با طرح اتهام “مشارکت در تشکیل گروه و اداره آن، با هدف برهم زدن امنیت کشور” در حال رسیدگی است.

به گفته یک منبع آگاه به کمپین: « شاه‌محمدی رییس شعبه ۷ بازپرسی اوین، مدعی شده که دلیل عدم رسیدگی به وضعیت پرونده این است که گردش کار متهمین هنوز از سوی وزارت اطلاعات تحویل وی داده نشده این در حالی است که بازجویان مدعی اند که گردش کارها ارسال شده است».

امیرحسین محمدی‌فر و همسرش ساناز اله‌یاری از روز چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ و امیر امیرقلی از ۲۴دی‌ماه سال گذشته در بازداشت به‌سر می‌برند.

امیر (علی) امیرقلی از اعضای نشریه «گام» روز دوشنبه  ۲۴ دی‌ماه ۹۷ در منزل شخصی‌اش در بابلسر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، اما پس از حدود یک‌ماه در حالی که قرار بازداشت موقت وی به پایان رسیده‌بود با دستور اداره اطلاعات شهر شوش به زندان شیبان اهواز منتقل شد.

روز یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز و اسماعیل بخشی و امیر امیرقلی از زندان شیبان به زندان اوین در تهران منتقل شدند.

نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی «گام»، تا کنون سلسله یادداشت‌هایی را با موضوع‌های کارگری و در پیوند با اعتراض‌های اخیر در ایران منتشر کرده بود.

گزارش: آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید