بازسازی صحنه قتل نیروی سپاه و پرونده‌سازی وزارت اطلاعات علیه فعالان اهوازی

با حضور سه فعال اهوازی، پرس تی‌وی از صحنه قتل یک نیروی سپاه در حمیدیه خوزستان فیلمبرداری کرد

نیروهای اداره اطلاعات اهواز سه نفر از فعالان عرب اهل اهواز را از بازداشتگاه اطلاعات اهواز به شهر حمیدیه منتقل کردند. گفته شده وزارت اطلاعات با حضور تیم تصویربرداری «پرس تی‌وی» صحنه قتل یک نیروی سپاه پاسداران را بازسازی کرده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «قیس عبیداوی» ۳۲ ساله فرزند «شاکر»، «حمود عبیداوی» ۲۸ ساله فرزند «شاکر» و «مهدی معربی» ۲۵ ساله که در فروردین‌ماه سال جاری، به دنبال بازداشت‌های خودسرانه در شهر «حمیدیه» بازداشت شده بودند، سه فعالی بودند که امروز سه‌شنبه ۲۶ خردادماه ۱۳۹۴، جلوی دوربین شبکه تلویزیونی «پرس تی‌وی» وابسته به وزارت اطلاعات برده شدند.

«کریم دحیمی» فعال حقوق بشر با اعلام این خبر گفته: “این افراد در اوایل سال جاری در حمیدیه همراه ده‌ها تن در حمیدیه، هویزه، خفاجیه و اهواز بازداشت شدند که برخی از آنها با قید وثیقه آزاد شدند. عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نسبت به بازداشت حدود ١٠٠ نفر در فروردین‌ماه ۱۳۹۴، در اهواز ابراز نگرانی کرده و نسبت به بی‌اطلاعی خانواده‌ها و بازداشت‌های خودسرانه و نقض‌های مکرر حقوق بشر، جمهوری اسلامی را محکوم کردند.”

این فعال حقوق بشر گفته “این سه فعال تحت شدیدترین انواع شکنجه قرار گرفته‌اند. به گفته یکی از فعالان که خود امروز شاهد این صحنه‌سازی بوده است: شکنجه خیلی روی آنها تاثیر گذشته به طوری که آنها را در ابتدا به دلیل ضعیف شدن نشناختم”.

در ادامه گزارش این فعال حقوق بشری آمده: “منابع حقوق بشر از داخل اهواز گزارش دادند موضوع قتل این نیروی سپاه که بیش از ۵ سال پیش اتفاق افتاده تاکنون باعث دستگیری چندین تن از فعالان اهل حمیدیه شده که چهار نفر از آنها به احکام سنگین ٢٠ سال و حبس ابد و تبعید محکوم شدند. پیشتر کانال امنیتی پرس تی وی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعترافات اجباری چندین فعال اهوازی از شهر حمیدیه و شهرهای دیگر را پخش کرد. امروز نیز همین کانال در شهر حمیدیه حاضر شد و با صحنه‌سازی فیلمی از این سه فعال عرب را تصویربرداری کرد.”

از سوی دیگر منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند: “محمد نیسی ٢٨ ساله از اهالی حمیدیه در روز یک‌شنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۴، از بازداشتگاه اطلاعات به زندان کارون بند ٨ منتقل شد و در همان روز حکیم زابی از اهالی شهر حمیدیه نیز از بازداشتگاه اطلاعات با قید وثیقه آزاد کردند، این دو نفر همزمان با افراد فوق در فروردین‌ماه ۱۳۹۴ بازداشت شدند.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید