تسهیل پذیرش پناهندگان مذهبی توسط آمریکا

شهروندان بسیاری هستند که به دلیل اعتقاد به مذهبی دیگر غیر از اسلام تشیع یا شریعتی به جز آنچه از طرف جمهوری اسلامی تعریف شده‌، بازداشت شده یا مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

در ایران شهروندان در ابراز عقیده خود با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند و این محدودیت دامن بسیاری از اقلیت‌های دینی و مذهبی را گرفته‌است. شهروندان بسیاری هستند که به دلیل همین ابراز عقیده با اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی” یا “تبلیغ علیه نظام” یا موارد مشابه مواجه شده و به زندان می‌روند.

برخی دیگر نیز به دلیل فشارهای وارده از طرف حکومت به سایر کشورها از جمله ترکیه، یونان یا صربستان می‌روند و در انتظار اسکان در کشور سوم و انتقال به کشوری امن هستند یا سعی می‌کنند خود را به طرق مختلف به یکی از کشورهای اروپایی برسانند.

در نشست آزادی مذهب و حقوق بشر در ایران، که روز چهارشنبه ۱ خردادماه ۱۳۹۸ در واشنگتن برگزار شد، سخن‌رانان پیرامون همین موضوع صحبت کردند و درخواست تسهیل پذیرش پناهندگان مذهبی از سوی برخی از آن‌ها طرح شد.

سناتور تد کروز، در این نشست با اشاره به مورد آزار و اذیت قرار گرفتن مسیحیان در دنیا گفت: «رژیم ایران به منازل مسیحیان یورش می‌برد، آنها را بازداشت و زندانی می‌کند».

او با اشاره به آزار و اذیت مسیحیان ایرانی در زندان‌ها و تحت تعقیب قرار گرفتن آنها تاکید کرد: «آمریکا در کنار این افراد بوده و خواهد بود. ما می‌دانیم که حقیقت پیروز است».

همچنین سام براون بک سفیر آمریکا در امور آزادی مذهب، با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ناقض حقوق بشر و آزادی مذاهب است، گفت: «با استفاده از تمامی ابزارهای در اختیارمان برای محکومیت رژیم ایران در مجامع بین‌المللی و ادامه تحریم ناقضان حقوق بشر تلاش می‌کنیم».

تونی پرکینز، کمیسیونر کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهب، یکی دیگر از سخنرانان بود که از دولت آمریکا درخواست کرد تحریم مقامات ایران که در حقوق بشر و نقض آزادی مذهب دخیل هستند را ادامه دهد و پذیرش پناهندگان مورد آزار و اذیت رژیم ایران را تسریع کند.

استیو‌ کینگ، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان نیز گفت: «جمهوری اسلامی دیکتاتوری مذهبی ایجاد کرده و مروج افراط‌گرایی است. از وزارت خارجه می‌خواهم فشار بر رژیم ایران برای آزادی نوکیشان مسیحی را ادامه دهد و تعداد بیشتری از پناهجویان مذهبی را بپذیرد».

سفیر آمریکا در امور آزادی مذهبی به صدای آمریکا گفت: «ایران در گروه کشورهای درگیر در آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی، فجیع ترین کارنامه را در وزارت خارجه آمریکا دارد و این رژیم هر اقلیت مذهبی که نامناسب تشخیص دهد، مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد».

سفیر آمریکا در امور آزادی مذهبی در حاشیه نشست آزادی مذهب و حقوق بشر در ایران

«سام براون بک» روز چهارشنبه در نشست آزادی مذهب و حقوق بشر در ایران، که در یکی از ساختمان‌های کنگره آمریکا در شهر واشنگتن برگزار شد، به خبرنگار صدای آمریکا گفت: «حکومت ایران فقط برداشت خودش از اسلام شیعه را می‌پذیرد و اگر خارج از دایره باشی، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیری. یعنی زندانی می‌شوی و حتی حکم اعدام می‌گیری. آنها فرد را منزوی می‌کنند، یعنی حق شرکت در امور فرهنگی و حتی تحصیل را نمی‌دهند. این رفتار مخوف از ابتدا بوده و کماکان علیه مردم ایران ادامه دارد».

آقای براون بک توضیح داد: «بهائی‌ها در ایران به شدت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ حتی اجازه دسترسی به خدمات پایه‌ای را هم ندارند، به زندان افتاده‌اند و تعدادی هم اعدام شده‌اند. نوکیشان مسیحی نیز با رفتار بسیار بدی مواجهند و زندانی یا محکوم به اعدام می شوند. حتی مسلمانان اهل سنت نیز با رفتار نامناسبی روبرو هستند. اگر شیعه مورد قبول حکومت نباشی هدف آزار و اذیت قرار می گیری».

سفیر آمریکا در امور آزادی مذهبی گفت: «ما از مقامات ایران می‌خواهیم که به شهروندانشان اجازه دهند آزادانه از مذهبی که به آن اعتقاد دارند پیروی کنند. همچنین از مقامات تهران این پرسش را داریم که از چه چیز آزادی مذهب هراس دارند؟ از چه می ترسند که نمی گذارند شهروندان آزادانه آئین‌های مذهبی‌شان را به جای آورند؟»

پیش از این و در ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸، مشاور ویژه وزارت خارجه در امور اقلیت های مذهبی در خاورمیانه، جنوب و مرکز آسیا، از تداوم آزار و اذیت اقلیت ها در ایران انتقاد کرد و خواستار آن شد که جمهوری اسلامی همه زندانیان عقیدتی را فورا آزاد کرده و به آزادی مذاهب احترام بگذارد.

پیش‌تر نیز در مرداد ماه ۹۷ شرکت کنندگان در نشست وزرا برای آزادی مذهب که در وزارت خارجه آمریکا برگزار شده‌بود از دولت ایران خواسته‌بودند که آزادی مذهب را نقض نکنند و بیانیه‌ای نیز در این خصوص منتشر شده‌بود.

حال باید دید با توجه به همه این موارد و سخنان سخن‌رانان آیا تغییری در روند پذیرش پناهجویان ایرانی صورت می‌گیرد یا خیر؟

مطلب مرتبط را بخوانید:

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از طرح جدید مهاجراتی خود و سخت‌گیری‌های بیشتر برای ورود پناهجویان به کشورش خبر داده‌بود.

پناهندگان و مهاجران؛ طرح جدید مهاجرتی ترامپ و سخت‌گیری‌های بیشتر برای ورود به آمریکا+ویدئو

در بخش پناهندگان و مهاجران، در سایت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، می‌توانید اطلاعات بیشتری از پناهندگانی که در ترکیه، صربستان، یونان یا نقاط دیگر دنیا به سر می‌برند، به دست آورید.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید