آزادی ۸ امدادگر بازداشتی در خوزستان هم‌زمان با بازداشت یک شهروند در آبادان

روز گذشته ۸ نفر از امدادگرانی که در منطقه ملاشیه در جنوب اهواز، در حاشیه کمک به مردم در مناطق سیل‌زده بازداشت شده‌بودند، به صورت موقت آزاد شدند. هم‌زمان خبر رسیده که در همین روز یک شهروند از اهالی آبادان بازداشت شده‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۴ خرداد‌ماه ۱۳۹۸، حبیب کروشات، حسن سحاگى، مسعود حریزاوى، احمد فنیان، قاسم حردانى، امین سیلاوى، کاظم مروانى و حسین حمودى از امدادگران عرب ساکن کوی ملاشیه در جنوب غرب اهواز با قرار کفالت، به‌صورت موقت آزاد شدند.

از سوی دیگر، در همین روز، فرید صیاحی، شاعر و از شهروندان ساکن آبادان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌است.

از دلایل این بازداشت و محل نگهداری این شهروند اهل آبادان اطلاعی در دست نیست.

کمپین پیش از این به آزادی موقت ۹ شهروند ساکن روستای ملاشیه که در حاشیه امدادرسانی به مردم در مناطق سیل‌زده بازداشت شده‌بودند، اشاره کرده‌بود.

حاتم دحیمی، عماد حیدری، علی ناصری، ابراهیم بدوی و رسول فرطوسی روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، محسن زویدات و فواد بدوی، روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ و دو تن دیگر از بازداشت‌شدگان کمیته‌هاى مردمى ساکن ملاشیه به نام‌های علی موسوى (البوگدیمی)، شاعر و مهدی شریفی نیز روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت نیز از زندان شبیان اهواز به صورت موقت آزاد شده‌‌بودند.

در بامداد ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، شماری از امدادگران اهل ملاشیه پس از بازسازی سیل‌بند در منزلی که به‌عنوان ستاد مردمی برای کمک به سیل‌زدگان در نظر گرفته شده‌بود در حین استراحت و صرف غذا توسط نیروهای امنیتی محاصره و سپس بازداشت شدند. گزارش‌شده بود بیشتر این افراد در هنگام حضور مسئولان نظامی و حکومتی برای بازدید از مناطق سیل‌زده انتقادات زیادی نسبت عدم کمک به سیل‌زدگان و حکومت مطرح کرده بودند.

کمپین پیش‌تر در گزارشی از انتقال امدادرسانان به قرنطیه زندان شیبان پس از “شکنجه شدید فیزیکی” در بازداشتگاهای نهاد امنیتی خبر داده بود.

از آغاز وقوع سیل در استان خوزستان، دست‌کم ۷۰ تن از شهروندان در این استان، در مناطق شعیبیه، شوشتر، حمیدیه، ملاشیه و مناطق مختلف شهر اهواز با اتهاماتی نظیر: “مشارکت در برگزاری اعتراضات خیابانی”، “دریافت کمک‌های نقدی از خارج کشور برای کمک به سیل‌زدگان”و “نشر شایعات مربوط به سیل در فضای مجازی” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده‌اند. این در حالی است که صبح امروز شمار دیگری از امدادگران در مناطق سیل‌زده استان خوزستان بازداشت شدند.

هویت برخی بازداشت‌شدگان ملاشیه که از سوی کمپین احراز شده‌بود عبارتند از: “حاتم دحیمی، ابراهیم دحیمى،‏ احمد بدوی، ابراهیم بدوى، امین سیلاوی، علی موسوى، حسن بیت اسحاق، رسول فرطوسی، علی ناصری، عماد حیدری، حسین حمودی، مهدی شریفی، قاسم تمیمی، عارف صرخى، فواد بدوی، کاظم مروانی، محسن زویدات، حبیب کروشات، مسعود حریزاوی، ناجی سواری، حیدر سیلاوى، رضا حزباوى، سجاد دیلمى و مهدى مروانى”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید