حامد الله‌وردی‌پور در حمایت از عباس لسانی دست به اعتصاب غذا زد

حامد الله‌وردی پور‌ یکی از شهروندان اهل شهرستان اهر که در زندان این شهر محبوس است، در حمایت از عباس لسانی، اعتصاب غذا کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حامد الله‌وردی پور‌، فعال تُرک (آذربایجانی) که دوره ۷ ماهه محکومیت خود را در زندان اهر طی می‌کند، اعتصاب غذای اعتراضی خود را در حمایت از عباس لسانی که در زندان مرکزی اردبیل محبوس است، از روز چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸، آغاز کرده‌است.

عباس لسانی، در اعتراض به عدم دسترسی به پرونده‌اش از ۳ روز پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌ و حامد الله‌وردی‌پور نیز در حمایت از حقوق عباس لسانی و دیگر فعالان تُرک (آذربایجانی) زندانی، با نوشتن نامه‌‌ و تحویل آن به مسئولین زندان از روز چهارشنبه ٨ خرداد ۱۳۹٨ به مدت ۵ روز دست به اعتصاب غذا زد.

منبع مطلعی به کمپین گفت: «آقای الله‌وردی پور در نامه‌اش که آن را دیروز تحویل مسئولان زندان داده، پرونده‌سازی برای فعالان آذربایجانی و زندانی کردن آن‌ها را ظالمانه و در ضدیت با کنواسیون‌های حقوق بشری اعلام کرده است».

عباس لسانی، فعال تُرک (آذربایجانی) از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸ اعتصاب غذای خود را در اعتراض به عدم دسترسی به پرونده‌اش آغاز کرده‌است.

او روز شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، در تماس تلفنی به نزدیکان خود اعلام کرده‌بود که “در صورتی که مسئولان زندان خلاصه‌ای از پرونده‌ او را که توسط وکیلش برای آمادگی وی جهت دفاع در دادگاهِ پیش رو تهیه و به دفترخانه زندان مرکزی اردبیل تحویل داده‌شده، به او ندهند، از روز دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹٨ دست به اعتصاب غذا خواهد زد”.

منبع مطلعی پیش‌تر به کمپین گفته‌بود: «آقای لسانی این ممانعتِ اخیر که گفته می‌شود به دستور “سورآذر” – رئیس حفاظت اطلاعات زندان اردبیل انجام گرفته را ادامه‌ سناریوهای موجود در این پرونده دانسته‌است».

از سوی دیگر طی روزهای اخیر مسئولان زندان اهر نام حامد الله وردی پور، زندانی محبوس در این زندان را از لیست مرخصی‌های اعلام شده در ماه رمضان خط زدند.

حامد الله وردی پور، فعال تُرک (آذربایجانی) شهروند ساکن شهرستان اهر، از روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۸ برای تحمل دوران ۷ ماه حبس تعزیری‌اش به زندان اهر منتقل شده‌‌‌است.

پیش‌تر در مرحله دادگاه بدوی این فعال ترک (آذربایجانی) به همراه چند تن دیگر به احکام زندان محکوم شده‌بودند.

“ابراهیم نوری” و ”اکبر ابول زاده” هر کدام به ۱۰ ماه و “حامد الهوردی پور” ، “سلیمان کاظمی” ، “مرتضی شکری” و “اسرافیل فتح‌اله‌زاده” هر کدام به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که در دادگاه تجدیدنظراین احکام عینا تایید شد.

لازم به ذکر است، ابراهیم نوری، فعال ملی مدنی نیز در زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت ۶ ماه خود در خصوص اعتراضات روز قدس است.

۱۵ آبانماه سال ۹۴ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در یکی از برنامه‌های تلویزیونی‌ کودکان و نوجوانان با تولید محتوایی توهین‌آمیز علیه شهروندان تُرک آذربایجانی منجر به اعتراضات خیابانی در شهرهای دو استان آذربایجان غربی و شرقی شد.

شهرستان اهر یکی از کانون بزرگ اعتراضات شهری بود که ده‌ ها نفر در آنجا بازداشت شدند.

محاکمه بازداشت‌شدگان ماه‌ها ادامه داشت، نهایتا در بیست و سوم مهرماه ۹۶، شعبه یک دادگاه انقلاب اهر، هفت تن از شهروندان معترض بازداشت شده را به احکام زندان محکوم کرد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل