مسعود کاظمی خبرنگار بازداشتی به ۴ سال و شش ماه حبس محکوم شد

مسعود کاظمی، خبرنگار سابق روزنامه‌ شرق که در زندان اوین در بازداشت به‌سر می‌برد، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی مقیسه، به ۴ سال و شش ماه حبس و دو سال ممنوعیت از خبرنگاری محکوم شد.

بنا بر قوانین کنونی دستگاه قضایی و با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات، مجازات اشد، یعنی دو سال از محکومیت آقای کاظمی قابلیت اجرایی دارد.

شیما تدریسی، از نزدیکان این روزنامه‌نگار در تایید این خبر در روز یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ نوشته‌است: «مسعود کاظمی، به چهار سال و شش ماه حبس محکوم شد که دو سال آن قابل اجراست. همچنین او به دو سال منع فعالیت خبرنگاری محکوم شد. مبلغ وثیقه نیز کاهش نیافت».

وکیل مدافع این زندانی نیز در خصوص جزییات این حکم نوشته است: «رای مسعود کاظمی از سوی شعبه بیست وهشتم دادگاه انقلاب صادرشد. دو سال حبس به “اتهام توهین به رهبری”، دوسال به اتهام “نشر اکاذیب” و شش ماه برای “توهین به‌مقامات” و دوسال محرومیت از روزنامه نگاری که با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات، مجازات اشد یعنی دو سال حبس اعمال می گردد».

علی مجتهدزاده، همچنین نوشته است که در موعد مقرر به رای صادره اعتراض خواهد کرد.

https://twitter.com/shimatadrisi/status/1135115774736158720

پیش‌تر علی مجتهدزاده، وکیل مدافع آقای کاظمی، گفته‌بود که موکلش طی تماسی از زندان به او گفته که قاضی حکمش را صادر کرده‌است و شرحی از جلسه دادگاه را برای ریاست قوه قضائیه فرستاده‌بود.

همچنین این وکیل دادگستری گفته بود: «اتهامات اولیه موکلم، نشر اکاذیب و توهین بود اما در جلسه اول رسیدگی به پرونده، قاضی اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی را به او تفهیم کرد».

مسعود کاظمی، خبرنگار سابق روزنامه‌ شرق که ۲۰ آبان‌ماه ۹۷ از زندان آزاد شده‌بود، روز چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ و در پی حضور در جلسه رسیدگی به پرونده‌اش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با عنوانین اتهامی جدیدی روبه‌رو شد. قرار کفالت او از ۱۰۰ میلیون تومان به وثیقه ۱ میلیاردی افزایش یافت که در نتیجه آن بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مسعود کاظمی که سابقه خبرنگاری در روزنامه‌های شرق، قانون و سردبیری ماهنامه صدای پارسی را در کارنامه خود دارد، پیش از این در روز ۱۴ آبان ۱۳۹۷، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و روز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۷، با قرار کفالت آزاد شده‌بود.

شیما تدریسی از نزدیکان این روزنامه‌نگار پیش‌تر در صفحه توئیتر خود از بازداشت مسعودکاظمی خبر داده و نوشته‌بود: «به گفته همسایه‌ها چند نفر با ورود به خانه ما مسعود را با خود برده‌اند. از نهاد بازداشت کننده و علت بازداشت بی‌خبریم و لپ‌تاپ‌ها و هارد و فلش برخی وسایل را برده‌اند.»

مسعود کاظمی قبل از آن بازداشتش در صفحه توئیتر خود درباره فسادهای رخ داده در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطالبی نوشته بود. او همچنین سوال‌هایی از حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، درباره قتل‌های زنجیره‌ای پرسیده بود.

ایران، یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است و کماکان در قعر جدول رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در جهان قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز در رده ١۶۵ قرار داشت.

همچنین ایران در رده‌بندی جهانی در سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۶۴ رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها قرار گرفته‌بود و بر اساس ویرایش ۲۰۱۹ این رده‌بندی، ایران در بین ۱۸۰ کشور با ۶ رتبه کمتر نسبت به سال قبل (۲۰۱۸) به رده ۱۷۰ تنزل کرده‌است.

بر اساس گزارش نسخه ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون‌مرز، جمهوری اسلامی ایران همچنان یکی از بزرگترین‌ زندان‌های پر از روزنامه‌نگار در جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل