بیانیه چند وکیل دادگستری در خصوص حکم صادر شده برای امیرسالار داوودی

جمعی از وکلای دادگستری ایران در محکومیت حکم صادر شده علیه امیرسالار داوودی، وکیل محبوس در زندان اوین که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی صلواتی، در چند اتهام در مجموع به ٣٠ سال زندان، ۱۱۱ ضربه شلاق، ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲ سال محرومیت از کلیه حقوق اجتماعی محکوم شده‌است، بیانیه‌ای منتشر کردند.

متن بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی قرار گرفته را بخوانید:

“این حکم بی شرمانه، ناعادلانه و منطبق با اصول یک دادرسی منصفانه نبوده و سخره گرفتن کامل اصول وکالت دادگستری در ایران تلقی می‌شود.
مردم شریف ایران
با سلام
امیرسالار داوودی به عنوان یکی از بهترین وکلای شرافتمند دادگستری صرفا بابت امر دفاع در قامت یک وکیل دادگستری از زندانیان سیاسی، امنیتی و مظلومان و اندیشیدن به عنوان حقوقدان مستقل و نگارش و نقد سیستم فاسد، ظالم و ناکارآمد سیاسی و قضایی ایران در کانال تلگرامی”بدون روتوش” و مدیریت این کانال که محل جدل و بحث حقوقی همکاران وکلای دادگستری بوده است، در یک فرایند دادرسی غیر منصفانه و به دور از استانداردهای قضایی عادلانه به ٣٠ سال زندان و ١١١ ضربه شلاق که حسب ماده ١٣۴ قانون مجازات اسلامی ١۵ سال از این حبس را در زندان باید سپری نماید، محکوم شده‌است، این در حالی است که حسب قوانین، معیارها و استانداردهای بین‌المللی در عرصه آزادی و احترام به حرفه وکالت و از دیگر سو وفق اصل ٣۵ قانون اساسی و مواد٣٠٢، ١٩٠ و ۴٨ قانون آیین دادرسی کیفری و تعهدات بین‌المللی، دولت ایران ملزم و مکلف به پذیرش آزادی اصل دفاع وکلای دادگستری و ارج نهادن به جایگاه شریف وکالت است. اکنون به نمایندگی از جامعه عظیم وکلای دادگستری ایرانی ضمن محکومیت شدید این رای ناعادلانه خواستار همبستگی وکلای دادگستری در دفاع از زندانیان سیاسی، امنیتی و عدالت و حقوق ملت ستمدیده ایران و آرمان‌های حقوق بشر و وکالت هستیم.

صدور چنین آرای ظالمانه‌ای نشان از فقدان استقلال قضایی و نبود معیارهای یک دادرسی عادلانه و منصفانه و بی‌طرفانه در ایران است و موجبات شرمساری بیش از پیش سران جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی می‌شود.

رای صادره علیه وکیل امیرسالار داوودی، سیاسی بوده و حاکی از عدم پایبندی رژیم جمهوری اسلامی به قوانین مصوب خود و تعهدات بین المللی و نبود آزادی و حق دفاع وکلای دادگستری است.

نحوه برخورد با این وکیل شرافتمند دادگستری، بازداشت او و عدم دسترسی به وکیل و خانواده و در سلول انفرادی نگهداشتن بیش از ۶ ماه و صدور حکم محکومیت بناحق او همه نشان از ترس رژیم از آزادی، عدالت، دانستن، همبستگی، قانون و دفاع وکلای دادگستری شرافتمند از متهمین سیاسی و امنیتی است. 

ما هیچ امیدی به نقض این رای در دادگاه‌های فرمایشی نداریم و این رای را نقض آشکار تمامی معیارهای حقوق بشر و آرمانهای انسانی می‌دانیم.
با احترام
١- مهرانگیز کار
٢-حسین احمدی نیاز
٣-محمد مصطفایی
۴-مسعود اختری تهرانی
۵-مهدی هوشمند رحیمی
۶-علیرضا دقیقی
٧-دانیال استخر
٨-احسان حسین زاده
٩-کورش امینی
١٠-احسن حسن پور”


طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری، روز شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸، طی یادداشتی نوشته‌بود که همسرش مطابق رای شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب جمعا به ۳۰ سال حبس برای اتهامات متعدد محکوم شده و مطابق ماده ۱۳۴ مجازات اشد یعنی “محکومیت به ۱۵ سال حبس برای تشکیل گروه (کانال تلگرامی)” قابل اجرا هست.

امیرسالار داووی به ۳۰ سال زندان محکوم شد

او گفته است که به رای صادره اعتراض نخواهد کرد.

پس از آن وحیدمشگانی فراهانی، وکیل آقای داوودی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت مدارا گفت: «همچنین طبق اتهامات وارده متهم به ۱۱۱ ضربه شلاق، ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲ سال محرومیت از کلیه حقوق اجتماعی محکوم شد».

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، این وکیل دادگستری در دو پرونده با هفت اتهام روبرو شده بود: «اجتماع و تبانی، نشر اکاذیب، توهین به مقامات، توهین به رهبری،‌ تبلیغ علیه نظام» در شعبه اول بازپرسی زندان اوین و «تشکیل گروه برای براندازی نظام و همکاری با دولت متخاصم آمریکا» در شعبه دوم بازپرسی اوین.

امیرسالار داوودی، روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷، از سوی ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌بود.

ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه همراه با بازداشت آقای داوودی، محل کار و منزل وی را بازرسی و تعدادی از پرونده‌های موکلان و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کردند.

پیش‌تر وحید مشگانی فراهانی، وکیل مدافع امیرسالار داوودی، از صدور کیفرخواست در پرونده جدید موکلش و ارجاع آن به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی خبر داده‌بود.

روز سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، وحید مشگانی فراهانی وکیل مدافع این زندانی گفته‌بود: «پیش از این پرونده اول موکلم تحت عناوین اتهامی توهین به مقامات و تبلیغ علیه نظام در شعبه اول بازپرسی دادسرای اوین رسیدگی و با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده بود».

وی همچنین اضافه کرده‌بود: «موکلم پرونده دیگری نیز تحت عناوین اتهامی همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا (voa) و تشکیل گروه برای براندازی نظام در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین داشت که این پرونده نیز نهایتاً با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شد».

امیرسالار داوودی علاوه بر وکالت متهمان سیاسی و عقیدتی و تحلیل و نوشته‌های انتقادی، مدیریت کانال تلگرامی «بدون روتوش» را نیز به عهده داشت که مسائل صنفی وکلای دادگستری را منعکس می‌کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید