حامد الله‌وردی‌پور از زندان اهر به زندان تبریز منتقل شد

حامد الله‌وردی پور‌، فعال تُرک (آذربایجانی) که در زندان اهر، در حمایت از عباس لسانی، دست به اعتصاب غذا زده‌بود، به زندان تبریز منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹٨، حامد الله‌وردی پور، زندانی محبوس در زندان اهر که از روز چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸، در حمایت از عباس لسانی و دیگر فعالان تُرک (آذربایجانی) زندانی، دست به اعتصاب غذای ۵ روزه زده‌بود، به زندان تبریز منتقل شد.

منبع مطلعی به کمپین گفت: «دو روز پیش دادستان اهر تهدید کرده بود که در صورت ادامه اعتصاب غذای این فعال ترک (آذربایجانی)، وی را به زندان تبریز منتقل کند».

عباس لسانی، فعال تُرک (آذربایجانی) از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸ اعتصاب غذای خود را در اعتراض به عدم دسترسی به خلاصه پرونده‌اش آغاز کرد و در ادامه آن آقای الله‌وردی پور‌، نیز در حمایت از عباس لسانی از روز چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸، دست به اعتصاب غذا زد.

عباس لسانی به انفرادی منتقل شد

حامد الله وردی پور اهل نقده، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، در جریان اعتراضات ۱٨ آبان ۱۳۹۴ به برنامه تلویزیونی “فتیله” در اهر بازداشت و در دادگاه بدوی و تجدید‌نظر به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

او روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۸ برای تحمل دوران ۷ ماه حبس تعزیری‌اش به زندان اهر منتقل شده‌‌‌‌بود.

پیش‌تر در مرحله دادگاه بدوی این فعال ترک (آذربایجانی) به همراه چند تن دیگر به احکام زندان محکوم شده‌بودند.

“ابراهیم نوری” و ”اکبر ابول زاده” هر کدام به ۱۰ ماه و “حامد الهوردی پور” ، “سلیمان کاظمی” ، “مرتضی شکری” و “اسرافیل فتح‌اله‌زاده” هر کدام به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که در دادگاه تجدیدنظراین احکام عینا تایید شد.

لازم به ذکر است، ابراهیم نوری، فعال ملی مدنی نیز در زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت ۶ ماه خود در خصوص اعتراضات روز قدس است.

۱۵ آبانماه سال ۹۴ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در یکی از برنامه‌های تلویزیونی‌ کودکان و نوجوانان با تولید محتوایی توهین‌آمیز علیه شهروندان تُرک آذربایجانی منجر به اعتراضات خیابانی در شهرهای دو استان آذربایجان غربی و شرقی شد.

شهرستان اهر کانون بزرگ این اعتراضات بود که ده‌ ها تن در آنجا بازداشت شدند.

محاکمه بازداشت‌شدگان ماه‌ها ادامه داشت، نهایتا در بیست و سوم مهرماه ۹۶، شعبه یک دادگاه انقلاب اهر، هفت تن از شهروندان معترض بازداشت شده را به احکام زندان محکوم کرد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید