سپیده قلیان از زندان اوین به ندامتگاه شهر ری منتقل شد

سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین که از دی‌ماه ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد، به ندامتگاه شهر ری موسوم به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، سپیده قلیان، فعال مدنی که در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در اهواز بازداشت و پس از مدتی به زندان اوین در تهران منتقل شده‌بود، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

این فعال مدنی که در ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ بازداشت و در آذرماه با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شده‌بود، دوباره در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در اهواز بازداشت شد و یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، از زندان سپیدار اهواز به زندان اوین منتقل شده‌بود.

این فعال مدنی و شهروند خبرنگار در هشتم اردیبهشت در حالی به زندان اوین منتقل شد که در همان روز اسماعیل بخشی و امیر (علی) امیرقلی نیز به همراه چند متهم دیگر به زندان اوین منتقل شدند.

خانم قلیان در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، جهت ارائه‌ی آخرین دفاعیات خود از بند زنان زندان اوین به دادسرای اوین اعزام‌ شده‌بود.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که در این جلسه بازپرسی، ۴ اتهام از “جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور”، “همکاری با گروهای معاند” و “اخلال در نظم عمومی” به خانم قلیان تفهیم شده‌است.

به خانم قلیان گفته شده‌بود که پرونده‌ او تعیین شعبه شده و به دادگاه ارسال خواهد شد.

دادخواست آنلاین عفو بین‌الملل ترکیه برای سپیده قلیان و اسماعیل بخشی

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ بازداشت شدند.

بازداشت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، پس از آن صورت گرفت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مستندی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جمعی از فعالان مدنی را پخش کرده است.

این دو تاکید کرده‌اند که در دوران بازداشت شکنجه شده و اعترافات منتشر شده در مستند «طراحی سوخته» تحت آن شکنجه‌ها صورت گرفته است.

گزارش عفو بین‌الملل از تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در اعتراض به بازداشت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی/ تصویری

روز یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز و اسماعیل بخشی از زندان شیبان به زندان اوین در تهران منتقل شدند. گفته شده‌بود که این انتقال به دلیل برگزاری جلسه بازپرسی آنها در دادسرای اوین صورت گرفته‌‌‌است.

خانم قلیان پیش تر در ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در اهواز بازداشت‌شده‌ و به انفرادی اطلاعات سپاه جهت اخذ اعترافات اجباری منتقل شد.

در آن زمان گزارش شده بود خانم قلیان  تحت  “شکنجه روحی و جسمی” از سوی بازجوهای امنیتی قرار داشته و از حق داشتن وکیل محروم و تماس با خانواده نیز محروم بوده است.

اعتراضات کارگران هفت‌تپه از ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ شدت گرفت که طی آن شمار زیادی از فعالان کارگری و مدنی بازداشت یا احضار شدند.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

بیشتر بخوانید:

اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی و چند متهم دیگر به زندان اوین منتقل شدند

پدر و مادر سپیده قلیان مقابل دادسرای شوش تحصن کردند؛ پیام سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز/ تصویر

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به زندان‌های اهواز منتقل شدند

سپیده قلیان به زندان سپیدار اهواز منتقل شد؛ تجمع خانواده و نزدیکان سپیده قلیان مقابل دادسرای شوش/ تصویر

افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت سپیده قلیان، فعال مدنی

بازداشت دوباره سپیده قلیان از سوی نیروهای امنیتی

سپیده قلیان؛ “ده روز نه می‌توانستم غذا بخورم، نه می‌دانستم شب است یا روز؟” / وکیل سپیده قلیان: “انکار راه به جایی نمی‌برد”

سپیده قلیان تحت بازجویی در سلول انفرادی اطلاعات سپاه است

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید