امیر ستاری فعال ترک (آذربایجانی) در زندان مرکزی تبریز اعتصاب غذا کرد

امیر ستاری رئوف، زندانی محبوس در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، امیر ستاری رئوف، فعال ترک (آذربایجانی)، در تماس تلفنی که با نزدیکانش داشته‌است، از اعتصاب غذای خود به دلیل “تعویق در رسیدگی به پرونده و ایرادات موجود در آن”، خبر داده‌است.

او در این تماس تلفنی گفته‌است: «اشکالات موجود در پرونده‌اش نتیجه دخالت‌های فراقانونی نیروهای امنیتی است».

امیر ستاری، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۷ از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی” به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم و روز  سه‌شنبه ۱۹ تیرماه جهت اجرای حکم راهی زندان تبریز شد.

این حکم صادره در شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عیناً تائید شد.

امیر ستاری که دوران حبس ۷ ماهه خود را در زندان سپری کرده‌ در پرونده‌ای دیگر به اتهام فعالیت رسانه‌ای به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

از طرف دیگر آقای ستاری به همراه «جواد احمدی یئکانلی»، اهل خوی و «اولدوز قاسمی»، اهل ارومیه پیش‌تر در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان نقده به ریاست قاضی «کیومرثی» محاکمه شده بودند که از اتهام وارده تبرئه شدند.

این رای روز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹٨ در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان نقده به آن ها ابلاغ شده‌بود.

سه فعال یاد شده روز ۱٨ فروردین ۱۳۹٨ به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مراسم، دعوت از دیگران برای شرکت در مراسم و استفاده از شال به عنوان نماد” مورد محاکمه قرار گرفته بودند.

کمپین پیش از این از برگزاری جلسه دادگاهی این سه گزارشی منتشر کرده بود.

امیر ستاری، دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در زمینه حقوق قومی شهروندان ترک‌ مانند مبارزه با تبعیض‌های قومیتی و مبارزه برای رسمی شدن زبان ترکی چندین بار بازداشت شده است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید