چهار زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند

یک زندانی روز دوشنبه ۲۰ خردادماه و سه زندانی، صبح روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ با اتهام‌هایی همچون “محاربه و افساد فی الارض” در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه، حکم اعدام سه زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این سه زندانی روز سه‌شنبه در یک گروه ۱۲ نفری جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند که ۹ نفر دیگر با اخذ رضایت و یا مهلت از شکات پرونده به بندهای خود بازگشتند.

پیش‌تر سازمان حقوق بشر ایران، خبر داده‌بود که ۱۲ زندانی که غالبا با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده‌اند در زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

هویت یکی از زندانیانی که روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه حکم وی به اجرا درآمد «امیر طهماسب» از سالن ۳ بند ۱ احراز شده است. وی با اتهام «افساد فی الارض و تجاوز» به اعدام محکوم شده بود. دو زندانی دیگر که یکی از آن‌ها از بند مخصوص سالخوردگان به پای چوبه دار رفته بود نیز با همین اتهام به اعدام محکوم شده بودند. تا لحظه تنظیم این خبر،‌ هویت دو زندانی دیگر احراز نشده است.

همچنین روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه، دو زندانی با اتهام «محاربه از طریق سرقت مسلحانه» در این زندان به پای چوبه دار رفتند که حکم یکی از ایشان به اجرا درآمد و دیگری به سلول خود بازگشت. هویت زندانی اعدام شده تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است.

اعدام این چهار زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است.

بیشترین اعدام‌های سال گذشته میلادی در زندان رجایی شهر کرج صورت گرفته است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۱۸ میلادی، دست‌کم ۲۷۳ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند که از این تعداد دست‌کم ۱۸۸ نفر با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند. تقریبا ۶۶ درصد اعدام‌های شمارش شده این سال، یعنی ۱۸۰ مورد از سوی مقامات اعلام نشده‌اند.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید