گزارشی از وضعیت امیر ستاری زندانی در اعتصاب غذا در زندان تبریز؛ صدور حکم ۵ سال زندان

امیر ستاری رئوف، زندانی محبوس در زندان مرکزی تبریز که در سومین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود به‌سر می‌برد، در تماس تلفنی با نزدیکانش، از اعتصاب غذای خود به دلیل “تعویق در رسیدگی به پرونده و ایرادات موجود در آن”، خبر داده‌است.

این زندانی روز چهارشنبه ۲۲ خرداد۱۳۹۸ با انتشار یک فایل صوتی دلایل اعتصاب غذای را بیان کرده‌است.

او که از روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌، پیش‌تر نیز در ۱۱ دی ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده‌بود.

وی روز ۱۹ تیر ۱۳۹۷ پس از مراحل دادگاه در اولین پرونده خود به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به زندان مرکزی تبریز منتقل شد تا دوران محکومیت ۷ ماهه خود را سپری کند.

منبع مطلعی به کمپین گفت: «دومین پرونده وی که دقیقا یک هفته بعد از بازداشت اول اتفاق افتاد، به اتهام توهین به رهبری و فعالیت در فضای مجازی بود که در دادگاه تجدید نظر شعبه ۳دادگاه تبریز به ۶ماه حبس تعزیری تغیر یافت».

این منبع می‌افزاید: «پس از ورود به زندان مرکزی تبریز و پایان یافتن اولین پرونده وی و تجمیع دو حکم در دادگاه، وی را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کردند و علی رغم پیگیری های خانواده وی، هنوز جوابی از دیوان عالی بعد از گذراندن ۱۱ ماه زندان نگرفته‌اند».

امیر ستاری رئوف بنا به اعتراض خود بر این حکم، بارها به ریس قوه قضاییه و رئیس زندان مرکزی تبریز نامه نوشته‌ ولی درخواست‌هایش به نتیجه‌ای نرسیده‌است.

این فعال ترک (آذربایجانی) در فایل صوتی که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته “از دست های غیرقانونی خبر داده که مانع تحقق عدالت شده” و اعلام نموده: “به زودی اسنادی از پرونده خود را در اختیار فعالان حقوق بشری قرار خواهد داد تا افکار عمومی در مورد عملکرد سیستم قضایی و امنیتی تبریز قضاوت کنند.”

ترجمه فایل صوتی را بخوانید:

“بنام خداوند مهربان و بخشنده

“اگرمسلمان نیستید ، آزاده باشید.”
امام حسین (ع)

ملت بزرگ و شریف آذربایجان با سلام و احترام، من امیر ستاری از فعالان مدنی ترک آذربایجان در سومین روز اعتصاب غذای خود از زندان مرکزی تبریز بعضی مسائل مرتبط با پرونده را با شما ملت بزرگوار در میان خواهم گذاشت.

هموطنان عزیز “حق دادنی نیست، گرفتنیست”، پس برای احقاق حقوق مدنی و انسانی خود که ظالمانه از طرف قوه قضاییه با احکام ناعادلانه و فشار نیروهای امنیتی از من سلب شده به این نتیجه رسیدم که دست به اعتصاب غذا بزنم و لذا در این راه، یا به حقوق از دست رفته ام دست خواهم یافت یا جانم را به جان آفرین تسلیم خواهم نمود. این در حالیست که بنده به اتهام های واهی بازداشت شده ام و ماه هاست برای رسیدن به حقوق از دست رفته در پرونده ام و تحقق عدالت تمامی راههای قانونی را طی نموده ام که متاسفانه دست های فراقانونی مانع رسیدن بنده به خواست های قانونی ام می شود و وضعیت را به اینجا رسانده است.

با نگاهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواهیم دید که برای فعالین مدنی و حتی احقاق حقوق شهروندی بندها و ماده-تبصرهایی به تصویب رسیده و حتی منشور حقوق شهرومندی نیز نوشته شده است اما متاسفانه ما فعالین مدنی زمانیکه با فعالیت های مسالمت آمیز و قانونی خواستار تحقق مواد قانونی می شویم با اتهام های واهی و امنیتی روبرو شده و با حکم های سنگین مجازات می شویم این در حالیست که ما برای برپایی عدالت خونها داده ایم.

در پایان لازم است تاکید کنم که این جانب در آینده نزدیک مدارکی نسبت به پرونده ام را منتشر خواهم نمود که هم ملت شریفم و هم تمامی فعالان مدنی و حقوق بشری و وکلای متعهد و تمامی آنان که درد اجرای صحیح قانون را دارند را خوانده و در باره سیستم قضایی و امنیتی تبریز قضاوت کنند .

باشد که روزی تمام ملتهای دنیا طعم آزادی را درک کرده و آزاد زندگی کنند.

امیر ستاری رئوف-فعال مدنی-دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی-۱۳۹۸/۳/۲۲”


امیر ستاری، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۷ از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی” به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم و روز  سه‌شنبه ۱۹ تیرماه جهت اجرای حکم راهی زندان تبریز شد.

این حکم صادره در شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عیناً تائید شد.

امیر ستاری که دوران حبس ۷ ماهه خود را در زندان سپری کرده‌ در پرونده‌ای دیگر به اتهام فعالیت رسانه‌ای به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

از طرف دیگر آقای ستاری به همراه «جواد احمدی یئکانلی»، اهل خوی و «اولدوز قاسمی»، اهل ارومیه پیش‌تردر شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان نقده به ریاست قاضی «کیومرثی» محاکمه شده بودند که از اتهام وارده تبرئه شدند.

این رای روز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹٨ در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان نقده به آن ها ابلاغ شده‌بود.

سه فعال یاد شده روز ۱٨ فروردین ۱۳۹٨ به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مراسم، دعوت از دیگران برای شرکت در مراسم و استفاده از شال به عنوان نماد” مورد محاکمه قرار گرفته بودند.

کمپین پیش از این از برگزاری جلسه دادگاهی این سه گزارشی منتشر کرده بود.

امیر ستاری، دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در زمینه حقوق قومی شهروندان ترک‌ مانند مبارزه با تبعیض‌های قومیتی و مبارزه برای رسمی شدن زبان ترکی چندین بار بازداشت شده است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید