تداوم بازداشت و بی خبری از سرنوشت زهرا محمدی، فعال مدنی

زهرا محمدی، عضو انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» با گذشت بیست روز در شرایط نامعلومی کماکان در بازداشت نهادهای امنیتی به سر می‌برد. علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده و اعتراض‌های مدنی انجام‌شده به بازداشت این فعال مدنی تاکنون پاسخ روشنی از مراجع قضایی و امنیتی در ارتباط با وضعیت ایشان حاصل نشده و عدم برقراری تماس و ملاقات موجب نگرانی از سوی خانواده ایشان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زهرا محمدی فعال مدنی ساکن سنندج که صبح روز پنج‌شنبه ۲ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت‌شده بود، کماکان به دلایل نامعلوم در بازداشت بسر می‌برد.

تا این لحظه علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده خانم محمدی  اطلاعات دقیق از وضعیت و دلیل بازداشت ایشان در دست نیست و نیروهای امنیتی و مسئولان قضایی از پاسخگویی به خانواده این شهروند بازداشتی خودداری می‌کنند.

روز پنج‌شنبه ۲ خردادماه ۱۳۹۸، خانم محمدی به همراه ادریس منبری و ریبوار منبری از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» در سنندج توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. به گزارش منابع آگاه این بازداشت‌ها با خشونت همراه بوده است.

روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، ریبوار منبری و ادریس منبری از اعضای بازداشت شده انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» در سنندج با تامین قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

زهرا محمدی،‌ ۲۷ ساله در مدت بازداشت خود تنها یک بار توانسته در روز  چهارشنبه ۸ خرداد، برای دقایقی با خانواده تماس تلفنی برقرار کند، اما از دلایل بازداشت و محل نگهداری ایشان اطلاعاتی حاصل نشده است.

روز دوشنبه ششم خردادماه، اعضای انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین» به دلیل تداوم بازداشت خانم محمدی در مقابل دادگستری سنندج دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان آزادی فوری و بی‌قید شرط عضو بازداشتی این انجمن شدند.

همچنین شورای سازمان‌های مردم‌ نهاد کردستان نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قیدوشرط خانم محمدی شده بود.

این شورا در این بیانیه از نیروهای امنیتی و مسئولان قضایی کردستان خواستار شفافیت و توضیح در رابطه با بازداشت سه تن از اعضای انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین» شده است.

خانم محمدی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» به همراه دیگر اعضا این انجمن تاکنون در مناطق کردنشین ایران فعالیت‌های مدنی و فرهنگی مستمری نظیر تلاش برای حفظ محیط‌زیست، فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست، تبلیغ فرهنگ کُردی و برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان برای آموزش ادبیات ،رسم‌الخط کُردی و همچنین مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این مناطق داشته‌ است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید