دادگاه مختار زارعی روزنامه‌نگار و خالد حسینی فعال کارگری دوباره در سنندج برگزار خواهد شد

دادگاه مختار زارعی، روزنامه‌نگار و خالد حسینی، فعال کارگری اهل سنندج این‌بار با اتهام “تبلیغ علیه نظام” به صورت علنی برگزار می‌شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۸، در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، دادگاه خالد حسینی، فعال کارگری و مختار زارعی، روزنامه‌نگار با اتهام “تبلیغ علیه نظام” به صورت علنی برگزار خواهد شد.

پیش از این جلسه رسیدگی به اتهامات این دو شهروند اهل سنندج در اردیبهشت‌ماه برگزار شده‌بود.

منبع مطلعی در این خصوص به کمپین گفت: «از آنجایی که در جلسه قبلی دادگاه قاضی پرونده، به این دلیل که اساسا اجتماعی اتفاق نیفتاده‌بود، نتوانست اتهام “اجتماع و تبانی” را اثبات کند، بنابراین این دو را به “تبلیغ علیه نظام” متهم می‌کند».

این دو شهروند ساکن سنندج طی حکمی غیابی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی بابت اتهام «اجتماع و تبانی» از طریق تبلیغ برای اعتصاب عمومی در کردستان هر کدام به ۳ سال زندان محکوم‌ شده‌بودند.

پیش‌تر جلسه واخواهی رسیدگی به پرونده خالد حسینی و مختار زارعی با همراهی وکیل مدافعشان در روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸، برگزار شده‌بود.

یک منبع آگاه در رابطه با برگزاری جلسه دادگاه قبلی این دو شهروند گفته‌بود: «جلسه دادگاهی آقای زارعی و حسینی روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج آغاز و تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه داشت، قاضی پرونده با توجه به اینکه اتهام این افراد «اجتماع و تبانی» به‌قصد بر هم زدن امنیت ملی بوده و مستندات لازم برای اثبات این اتهام وجود نداشت، اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» را از طریق تلاش برای جلوگیری از حکم اعدام رامین حسین پناهی، لقمان و زانیار مرادی را متوجه آقای زارعی و حسینی می‌کند که پس از دفاع آنان و با درخواست وکیل مدافع این افراد ادامه دفاع و مستندات این فعالان به جلسه دیگری موکول می‌شود».

خالد حسینی و مختار زارعی پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام «اجتماع و تبانی» از طریق تبلیغ برای اعتصاب عمومی در کردستان پس از اعدام رامین حسین پناهی، لقمان و زانیار مرادی سە زندانی سیاسی کُرد در شهریورماه ۹۷، به‌صورت غیابی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شدند که با درخواست واخواهی و اعتراض نامبردگان برای رسیدگی دوباره پرونده موافقت شده‌بود.

اعتصاب برای روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ در مناطق کُردنشین، در شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به حکم اعدام رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی و در محکومیت حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران، فراخوان شده بود.

خالد حسینی و مختار زارعی، شهریور ۹۷، توسط نیروهای لباس شخصی در شهر سنندج، بازداشت شدند و روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷  به همراه مظفر صالح نیا، هر کدام با وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج به صورت موقت آزاد شدند.

آن زمان برخی وب سایت‌های حقوق بشری از بازداشت‌ فعالان‌ مدنی در دیگر شهرهای کردنشین از سوی نیروهای امنیتی خبر داده‌بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید