اجرای مدرن هنری از مصطفی پروین در اعتراض به بازداشت و روند دادرسی پرونده عباس لسانی

مصطفی پروین، کنشگر مدنی و هنرمند اردبیلی در یک پرفورمنس هنری، به بازداشت و روند دادرسی ناعادلانه در پرونده عباس لسانی اعتراض کرد.

هنرمندان «پرفورمنس آرت» سعی می‌کنند با اجرایی مفهومی، در قالب‌های مختلف به خلق اثر خود بپردازند.

دهه ۶۰ میلادی سرآغاز هنر پرفورمنس آرت در جهان است و هنرمندان خاستگاه آن را هنرهای تجسمی می‌دانند.

مصطفی پروین، در این پرفورمنس آرت که از ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸ و همزمان با زمان برگزاری دادگاه عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) در شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل، آغاز شده‌بود، با پیاده‌روی در میادین و خیابان‌های منتهی به مجتمع‌های قضایی تهران، در حالی‌که روده حیوانی در دهان داشت، اعتراض خود را نشان داد.

این هنرمند ابتدا در تهران، مسیر خیابان‌های خیام – ۱۵خرداد سپهبدقرنی(فردوسی)- شریعتی را در مدت تقریبی ۵ ساعت پیمود و سپس صبح روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه با حضور در جلوی درب ساختمان دادگاه انقلاب اردبیل در میدان بسیج اردبیل، در حالی که حامل همان روده گندیده بود نظاره‌گر نمای کلی دادگاه شده و اقدام به تف کردن روده می‌کند.

وی سپس با روی گرداندن از صحنه به راه خود ادامه می‌دهد.

مصطفی پروین در این خصوص می‌گوید: «من به منظور برقراری انتراکتیویته و تعامل با مخاطبان خاص و عام به ویژه قضات و مسئولین قضایی کشور، این اثر را به طور نمادین در حمایت از عباس لسانی فعال سیاسی محبوس در زندان مرکزی اردبیل اجرا کردم».

این اثر هنری، انتقادی و کنایی در استفاده سمبلیک هنرمند از روده گندیده، اکت‌ها و مجموعه هنجارهایش تحت نظم هدایت شده‌ای حول یک اندیشه، در بردارنده مضامین و مفاهیم فراوانی بود.

آقای پروین پیش‌تر نیز در یک پرفورمنس آرت دیگر با نام «کابوسمان پابرجاست»، سعی کرده‌بود تا خشونت‌های آشکار و پنهان جامعه را از زوایای مختلف مورد واکاوی قرار داده و به نمایش بگذارد.

اجرای مدرن هنری از مصطفی پروین در اعتراض به بازداشت و روند دادرسی پرونده عباس لسانی را ببنید:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید