ادامه اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف و همراهانش مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران

برای چهارمین روز پیاپی، ریچارد رتکلیف (همسر نازنین زاغری) و همراهانش مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «راتکلیف و همراهان در روز چهارم جلوی درب سفارت تجمع کرده و‌ پیاده‌رو مسدود است. خبرنگاران بی‌.بی.سی فارسی، من‌وتو و ایران اینترنشنال از افرادی که از سفارت وارد و خارج می‌شوند فیلم گرفته و پخش می‌کنند. تردد از درب اصلی تقریبا غیر ممکن شده و ملاقات‌ها به سفارت لغو شده‌اند.»

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی در گفتگویی با کمپین حقوق بشر در این رابطه گفت: «نازنین از تاریخ ۲۵ خرداد در اعتراض به ادامه حبس غیرقانونی‌اش دست به اعتصاب غذا (تر) زد و من نیز در همان روز برای اینکه او تنها نباشد و به مردم معنای یک اعتصاب واقعی را نشان دهم دست به اعتصاب غذا زدم.»

او درباره اینکه این اعتصاب تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: «نمی‌دانم. اما تا زمانی که نازنین اعتصابش را در زندان ادامه دهد من هم همراه او خواهم بود.» این زوج در داخل و بیرون زندان دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند و به این معنای تنها مایعات می‌نوشند.

آقای راتکلیف گفت:«نازنین قبلا هشدار داده بود که اگر وضعیتش تا قبل از تولد پنج سالگی فرزندش روشن نشود دست به اعتصاب غذا خواهد زد. چون این بازداشت غیرقانونی نمی‌تواند همین طور ادامه پیدا کند. او چاره‌ای جز اعتصاب نداشته است.» 

همسر نازنین زاغری درباره اعتصاب خودش گفت: «اعتصاب غذای یک زندانی در زندان را نمیتوان دید، اما مردم می‌توانند اعتصاب غذای یک نفر خارج از زندان را ببینند. اعتصاب غذا در مقابل سفارت ایران را سخت بتوان انکار کرد و نادیده گرفت. این بازداشت غیرقانونی باید یک جا پایان بگیرد.»

ریچارد راتکلیف با اظهار اینکه طبق قانون ایران، نازنین زاغری از مدتی پیش شامل حال آزادی مشروط است اما علیرغم تقاضای وکیل او پاسخی به این آزادی داده نشده است گفت: «ما آزادی نازنین را می‌خواهیم، او واجد شرایط آزادی مشروط است اما جلوی آن تاکنون گرفته شده است»

ریچارد رتکلیف در رابطه با اعتصاب غذای خود سه خواسته از مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده است: نازنین زاغری را فورا آزاد کنند؛ ترتیبی دهند که وضعیت سلامتی نازنین زاغری در دیدار با سفیر بریتانیا کنترل شود؛ اگر تضمینی برای آزادی نازنین زاغری در هفته‌های پیش رو وجود ندارد، برای او ویزای سفر به ایران صادر کنند.

خانم زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان “یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام” انجام داده بود، یاد کرد و مدعی شد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»
پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.
۲۵ مهر سال ۹۶، عباس جعفری دولت آبادی در خصوص نازنین زاغری گفت: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.
جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.

منابع:

کمپین حقوق بشر، رادیو زمانه و شبکه های اجتماعی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید