روز جهانی پناهندگان؛ گفتگویی با مرتضی اسماعیل پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر

داریوش عدیم:

۲۰ ژوئن، مصادف با ۳۰ خرداد، روز جهانی پناهندگان است، این روز تلاشی است برای حمایت از حقوق مردمی که به دلایل گوناگون با خطر مواجه شده اند و به خاطر شرایط ناامن مجبور به ترک کشورشان شده اند.

مطابق با آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل، ۶۵ میلیون و ششصد هزار نفر در جهان پناهنده یا پناهجو (متقاضی پناهندگی) هستند و یا در کشورهایشان بیجا شده‌اند که بیش از نیمی از آنها، کودکان هستند. این در حالی است که این رقم به شدت در حال افزایش است.

سازمان ملل متحد در امور پناهندگان UNHCR بزرگترین و رسمی‌ترین ارگان بین‌المللی در امور ساماندهی و حمایت از پناهجویان و پناهندگان جهان است و فعالیت گسترده‌ای در این خصوص دارد و به مسائل مربوط به پناهندگان رسیدگی می کند.

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای پناهنده پذیر دارای کمیساریای عالی پناهندگان و شعبه سازمان ملل در ترکیه، فعال‌ترین مرکز این سازمان در خاورمیانه است.

پناهجویان در ترکیه، با معضلات بسیاری مواجه هستند از جملە مشکلات پناهجویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است، تا جایی که حتی کسانی با داشتن قبولی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بلا تکلیفی طولانی روبرو هستند و سالهاست در شرایط سختی زندگی می کنند.

به همین مناسبت در این روز با مرتضی اسماعیل پور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر همراه شده ایم تا از زوایای مختلف این موضوع مورد آسیب شناسی قرار بگیرد و البته دلایل توقف رسیدگی به پرونده های ایرانیان و روند اسکان سوم آن ها بررسی شود.

همچنین در این گفت و شنود بعضی از راه کارهای برون رفت از این بحران مورد واکاوی قرار می گیرد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید