طی چند روز گذشته دست‌کم شش زندانی در ایران اعدام شدند

طی روزهای گذشته حکم اعدام دست‌کم ۶ زندانی به اتهامات «قتل عمد» و «تجاوز به عنف» در زندان های مرکزی اهواز، بندرعباس و رجایی شهر کرج به اجرا در آمد.

روز شنبه ۲۵ خرداد، حکم اعدام «محمد شکاف» اهل شهرستان لالی در استان خوزستان که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان مرکزی اهواز به اجرا درآمد.

به گفته یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران: « آقای محمد شکاف در تاریخ ۹ بهمن ۹۳ به اتهام قتل دو مامور پلیس بازداشت و در دادگاه به اعدام محکوم شد».

محمد شکاف پیش از اجرای حکم از زندان شوشتر به زندان مرکزی اهواز منتقل شده بود.

به گزارش ایسنا، صبح روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه، حکم سه زندانی در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد. این سه زندانی با اتهام «تجاوز به عنف» در یک پرونده به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تجاوزی که این زندانیان بخاطر آن دستگیر شده بودند در سال ۱۳۹۳ اتفاق افتاده بود.

هیچ یک از رسانه‌های داخل ایران در خصوص جزییات پرونده این سه زندانی اطلاعات بیشتری منتشر نکرده‌اند.

بنا به اطلاعاتی که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده است، هویت دوتن از اعدام شدگان در زندان بندرعباس موسی ساربانی و رستم شهری احراز شده است.

روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه، حکم دو نفر در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این دو زندانی با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند.

فاطمه نصیری یکی از زندانیان اعدام شده، صبح روز چهارشنبه از بند ۷ زندان قرچک ورامین (شهر ری) جهت اجرای حکم به زندان رجایی شهر منتقل شده بود. وی از حدود ۱۱ سال پیش در زندان بسر برده بود.

یک منبع مطلع در خصوص وی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «فاطمه نصیری قتلی که پسرش مرتکب شده بود را به عهده گرفته بود».

گفتنی است، در هنگام اعدام این زن دو تن از پسران مقتول حضور داشتند.

هویت زندانی دیگر که به اتهام «قتل همسرش» روز چهارشنبه اعدام شده، مشخص نشده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۱۸ میلادی، دست‌کم ۲۷۳ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند که از این تعداد دست‌کم ۱۸۸ نفر با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند. تقریبا ۶۶ درصد اعدام‌های شمارش شده این سال، یعنی ۱۸۰ مورد از سوی مقامات اعلام نشده‌اند.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید