سوفیا مبینی شهروند بهایی به ۱۰ سال زندان محکوم شد

تصویر از فیس بوک مرتضی اسماعیل پور

یک شهروند بهایی در تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، سوفیا مبینی را به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

مرتضی اسماعیل‌پور، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در این خصوص در فیس‌بوک خود نوشته‌است که وی با اتهام “تشکیل و اداره گروه غیرقانونی بهائی به قصد برهم زدن امنیت ملی” به این حبس طولانی‌مدت محکوم شده است.

سوفیا مبینی به همراه نگین تدریسی در تاریخ چهارم آبان۹۶ همزمان با مراسم دویستمین سالگرد تولد بهاءالله پیامبر آئین بهایی در منزل شخصی‌اش بازداشت و روز شنبه ۱۳ آبان با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر نگین تدریسی دیگر شهروند بهایی نیز که اول آذر ماه ۹۶ پس از سپری کردن دوران بازجوئی و تکمیل پرونده با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شده، در دادگاهی در اصفهان با اتهامی مشابه خانم مبینی به ۵ سال زندان محکوم شده است.

نگین تدریسی شهروند بهائی به پنج سال زندان محکوم شد

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

اعضای آیین بهایی در ایران بزرگترین گروه اقلیت مذهبی غیرمسلمان در ایران را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید