نرگس محمدی؛ “سازمان زندانها و قوه قضاییه مسئول قتل علی رضا شیر محمدعلی هستند”

در پی قتل علیرضا شیرمحمدعلی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان فشافویه، نرگس محمدی، روزنامه‌نگار محبوس در بند زنان زندان اوین و نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران طی بیانیه‌ای نسبت به عدم تشکیل دادگاه حقیقت یاب و نظارت نهادهای مستقل بر عملکرد سازمان زندانها و قوه قضاییه و نیز عدم رعایت اصل تفکیک جرایم زندانیان در مورد دیگر زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کرد.

متن بیانیه خانم محمدی را به نقل از سایت کانون مدافعان حقوق بشر بخوانید:

سازمان زندانها و قوه قضاییه مسئول قتل علی رضا شیر محمدعلی هستند.

خبر کشته شدن زندانی سیاسی جوان با ۳۰ضربه چاقو در زندان فشافویه ، توسط مجرمان و زندانیان عادی، بار دیگر بی کفایتی مسئولان سیستم قضایی و سازمان زندانها را اثبات و ضرورت نظارت نهادهای مستقل و بی طرف را یادآور نمود. در این راستا اشاره به چند نکته ضروری است،

۱- علیرغم اینکه طی سالیان اخیر بارها شاهد مرگ مشکوک و قتل زندانیان سیاسی در زندان ها و بازداشتگاههای کشور بوده ایم، تاکنون هیچ دادگاه بیطرف و صالحی به منظور بررسی جوانب و علل بروز آنها تشکیل نشده است، که خود گواهی از نبود سیستم قضایی مستقل و عادلانه در کشور است.

۲- علاوه بر عدم پیگیری و تعقیب قضایی ، انچه نگران کننده است، تداوم چنین قتل ها و مرگ هایی است که با عدم نظارت و بازرسی نهادهای نظارتی مستقل و مردمی بر سازمان زندانها و سیستم قضایی، قطعا تداوم خواهد یافت.

۳-قتل علی رضا در حالی اتفاق افتاده که او در بند زندانیان عادی در حال سپری کردن حبس خود بوده و این امر در مورد دهها زندانی دیگر نیز صادق است. زینب جلالیان زن کرد جوان محبوس در زندان عمومی در کردستان، سپیده قلیان دختر جوان ۲۲ساله، زنان دراویش، مرجان داوری و… در زندان قرچک در میان زنان با اتهامات عادی نگهداری میشوند که بارها نسبت به آن تذکر داده و درخواست بازگرداندن انها به بند زنان اوین داده شده، اما اعتنایی نشده است. این مسئله در مورد مردان دراویش در فشافویه و زندانیان سیاسی در رجایی شهر نیز وجود دارد و تخلف اشکار مسئولان سازمان زندانها و قوه قضاییه است.


علیرضا شیرمحمدعلی (معروف به سامان)، ۲۱ ساله زندانی سیاسی به دست دو زندانی مواد مخدر و قتل عمد در تیپ یک اندارزگاه ۱۱ زندان تهران بزرگ (فشافویه) در شامگاه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ به قتل رسید و پیکراو روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۹۸، در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

پیش از این، مادر علیرضا شیرمحمدعلی، از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده‌بود که در صورت اطلاع رسانی و مصاحبه با رسانه‌ها از تحویل پیکر فرزندش به او خودداری می‌کنند.


در خصوص نرگس محمدی، گفتنی‌است؛ وی روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد و از آن زمان در زندان به‌سر می‌برد.

خانم محمدی، برنده جایزه ساخاروف، در اردیبهشت ۱۳۹۵، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) بوده است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد. نرگس محمدی گفته بود که در جلسه محاکمه، قاضی برخوردی خصومت‌آمیز و مغرضانه‌ نسبت به وی داشته و به طرزی بی‌پرده و آشکارا از اتهامات وارده به او از سوی مقامات وزارت اطلاعات دفاع ‌کرده است. او همچنین اظهار داشته که قاضی او را به واسطه فعالیت‌هایش علیه مجازات اعدام، به تلاش برای تغییر احکام الهی متهم کرده است.

همچنین ۶ سال دیگر از محکومیت خانم محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» بوده است که اساس اتهامات نیز فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری وی بوده است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را در مهرماه ۱۳۹۵ تأیید کرد، درخواست اعاده دادرسی وی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور رد شد.

بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی باید ١٠ سال از دوران محکومیت خانم محمدی قابل اجرا است.

«نرگس محمدی»، مشمول آزادی مشروط است، اما تا این لحظه از آزادی او ممانعت کرده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل