آزادی یک زندانی سیاسی از زندان مسجدسلیمان

علیرضا رضایی میرقائد زندانی سیاسی از زندان مسجدسلیمان به صورت مشروط آزاد شد.

«اطلس زندان‌های ایران» این خبر را سوم تیرماه منتشر کرده و نوشته است که وی اواسط اردیبهشت ۹۸ به طور مشروط از زندان آزاد شده است.

آقای رضایی به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود در دادگاه‌های مختلف شهرستان لایی در استان خوزستان به حبس محکوم شده بود.

او در ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ بازداشت شد. یک منبع مطلع به اطلس گفته است که انتشار مطلب در فضای مجازی، حضور در مراسم هفتم آبان و اعتراض به «توهین‌های» صدا و سیما به بختیاری‌ها از جمله فعالیت‌های علی‌رضا رضایی میرقائد بوده است. به گفته این منبع «گرایشات فکری سلطنت‌طلبانه» او نیز در رخدادهای مربوط به این دستگیری موثر بوده است.

نیروهای اطلاعاتی پس از دستگیری، وی را به کلانتری مرکزی لالی منتقل کردند. در این کلانتری مامورین آقای رضایی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و با شوکر نیز او را زدند. او یک روز بعد به زندان فجر مسجدسلیمان منتقل شد. آقای رضایی در مجموع دو بار دیگر نیز در دوران بازداشت به این کلانتری منتقل شد و در حین بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او در زندان فجر مسجدسلیمان برای ۱۰ روز در قرنطینه نگهداری شد و چند هفته بعد به قید وثیقه آزاد شد.

در ۱۲ تیر ۹۶ علی‌رضا رضایی میرقائد در شعبه دادگاه انقلاب مستقر در شهرستان لالی به ریاست قاضی محمد عسگری محاکمه شد. او به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «توهین» به علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی به ترتیب به یک سال، دو سال و دو سال حبس محکوم شد. بر پایه تصویری از دادنامه که به اطلس رسیده، با اعمال ماده ۱۳۴ دو سال از این حکم برای اجرا در نظر گرفته شد.

قاضی محمد عسگری در همین روز در هیئت قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو لالی نیز قرار گفت و آقای رضایی را به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال حبس دیگر محکوم کرد. به گفته یک منبع آگاه «قاضی عسگری در این جلسات بارها و بارها به علی‌رضا توهین کرد. به خصوص اعتقادات سیاسی مخالفین و منتقدین حکومت را به تمسخر می‌گرفت.» این حبس پنج ساله بعدا در دادگاه تجدید نظر استان خوزستان با حضور قضات کوشا و حجاریان به سه سال زندان کاهش یافت.

در آذر ۹۷ مجددا دستگیر و برای اجرای حکم به زندان منتقل شد. او حدود پنج ماه بعد از زندان آزاد شد. به گفته منبع آگاهی که با اطلس گفت‌وگو کرده است «ریه‌های علی‌رضا در زندان مشکل پیدا کردند. پس از این‌که کلی کلنجار رفت موفق شد یک اسپری بگیرد. تقریبا می‌توان گفت که در این زندان اثری از درمان جدی نیست.»

در حوالی ۲۲ بهمن ۹۷، به حکم سه سال حبس او (پرونده توهین به مقدسات) عفو تعلق گرفت. او در اواسط اردیبهشت ۹۸ به طور مشروط از زندان آزاد شد.

محمد صالح بازپرس شهرستان لالی (روحانی است)، محمد عسگری قاضی دادگاه کیفری و انقلاب در لاری، و قضات سعید کوشا (روحانی است) و حجاریان در دادگاه تجدید نظر استان خوزستان، از جمله افرادی بودند که به طور مستقیم در نقض حقوق علی‌رضا رضایی میرقائد نقش داشته و او را از زندگی آزادانه و فعالیت سیاسی محروم کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید