سیامک میرزایی در اعتراض به بازداشت غیرعادلانه اش دست به اعتصاب غذا زد

سیامک میرزایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به دلیل  بازگشایی پرونده جدید، عدم آزادی پس از پایان دوران محکومیتش و انتقالش به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. علیرغم آنکه بازپرس شعبه ۶ دادسرای زندان اوین برای سیامک میرزایی قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی صادر کرده، اما مقامات قضایی و امنیتی از آزادی او با توجه به‌پایان یافتن دوران محکومیتش جلوگیری می‌کنند. این فعال ترک (آذربایجانی) با توجه به این‌که تنها دو روز تا پایان دوران محکومیتش  باقی‌مانده بود  در دادسرای اوین با اتهامی جدید روبرو شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته دوشنبه ۱۰ تیرماه ۹۸، سیامک میرزایی، فعال ترک (آذربایجانی) دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای میرزایی در این  رابطه به کمپین گفت: «سیامک میرزایی فعال سیاسی ترک محبوس در زندان اوین که دو روز قبل از پایان محکومیت ۳ ساله‌اش در اقدامی غیرمنتظره با اتهام “تبلیغ علیه نظام” روبرو و برایش قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی صادرشده است، روز دوشنبه در تماسی تلفنی با نزدیکان خود خبر از انتقالش به بند ۲۰۹ زندان اوین داده است. در این تماس کوتاه همچنین اعلام کرده که از امروز دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ و در اعتراض به دخالت و ممانعت نیروهای امنیتی از آزادی او دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

روز سه شنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۸، این فعال ترک (آذربایجانی) طی ابلاغیه‌ای به شعبه  ششم دادسرای اوین احضار شده بود. بر اساس این ابلاغیه‌ای که به‌دست آقای میرزایی رسیده بود،  وی می بایست روز چهارشنبه ۵ تیرماه  ساعت  ۱۰ صبح در شعبه ششم دادسرای اوین حاضر می‌شد.

آقای میرزایی، که روز جمعه ۷ تیر ماه ۹۷ دوران محکومیت ۳ ساله وی به پایان می‌رسد، روز چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ در شعبه ۶ دادسرای اوین، با اتهام تازه “تبلیغ علیه نظام” روبرو و وثیقه ۳۰ میلیون تومانی برای وی صادر شد .

منبع مطلعی در خصوص جلسه بازپرسی این زندانی به کمپین گفته بودند: «برخورد مسئولان شعبه ذکر شده با نزدیکان آقای میرزایی مودبانه نبوده و ادله اتهامی که از طرف بازپرس به آقای میرزایی ارائه شده عبارتند از “تماس تلفنی از زندان با آقای عباس لسانی و سایر فعالین ملی”و”اعتصاب غذا در زندان”».

خانواده میرزایی صبح روز یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ جهت سپردن قرار ۳۰ میلیون تومانی برای آزادی وی به شعبه ۶ دادسرای زندان اوین مراجعه می‌کنند، اما در پاسخ به آن‌ها گفته شده: “بروید هر وقت تماس گرفتیم بیایید، سیامک فعلا آزاد نخواهد شد”.

آقای میرزایی در تاریخ بیست‌ و چهارم تیرماه ۱۳۹۵ ، توسط ماموران اداره اطلاعان در شهرستان پارس آبادمغان اردبیل بازداشت و جهت بازجویی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شد.

این زندانی سیاسی پس از گذراندن ۱۲۰ بازجویی در بند ۲۰۹، در تاریخ ۲۲ آبان همان سال به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

او در سال ۱۳۹۵ پس از اتمام دوره ۴ ماهه بازداشت خود نیز در حالی که آماده تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی جهت آزادی موقت بود به دستور کارشناسان امنیتی اوین، از این حق قانونی خود محروم شده‌بود.

میرزایی پس از انتقال به بازداشتگاه اوین تهران به “تبلیغ علیه نظام” تفهیم اتهام شد، او بعدها به اتهام “تشکیل گروه و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور” در دادگاه انقلاب بهارستان به ریاست قاضی حسنی طی دادنامه‌ای ۶ صفحه‌ای به ۱۰ سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان طبس محکوم شد.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی طباطبایی با مقارن ندانستن مجازات به اتهام انتسابی حکم بدوی را به سه سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهر طبس تقلیل داد.

آقای میرزایی متولد ۱۳۵۹ در مغان فارغ التحصیل مهندسی تولیدات دامی و از دانشجویان ستاره داری است که درسال ۸۹ جهت ورود به مقطع فوق‌لیسانس منع تحصیل شده است.

وی پیش از این در سال‌های ۸۵، ۸۶، ۸۹ و ۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در مراجع قضایی مربوطه چندین نوبت مورد محاکمه قرار گرفته است.

آقای میرزایی در سال ۹۰ با طرح دو شکایت جداگانه‌ و در مجموع  به ۵ سال حبس محکوم شده بود.

گزارش: آرون عسکری

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل