فراخوان اقدام فوری عفو بین الملل برای آزادی سه خبرنگار نشریه «گام»

سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی خواستار حمایت همگانی از سه خبر‌نگار ایرانی نشریه «گام» که در دی ماه سال گذشته توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و کماکان نیز در بازداشت بسر می برند شده است. عفو بین الملل از مقامات ایران خواسته که امیرامیرقلی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی فر را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

امیرامیرقلی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی فر سه نویسنده نشریه “گام” در پی پوشش خبری اعترضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خوزستان توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

این نهاد حقوق بشری در متن این فراخوان به وضعیت جسمی اعضای نشریه گام در زندان و مشکلات سلامتی که برای اعضای این نشریه پیش آمده وروند ناعادلانه بازداشت و دادرسی این افراد، اشاره کرده است.

عفو بین‌الملل با موثر دانستن این اقدام در فراخوان فوری خود از شهروندان، فعالان مدنی و حقوق بشری خواسته است که با نوشتن نامه به زبان و قلم خودتان  و یا الگوبرداری از متن زیر ، نامه‌های خود را به دادستان کل تهران، علی القاصی مهر به دفتر دادستانی نبش میدان ۱۵ خرداد تهران، ارسال کنند.

متن کامل این بیانیه را به نقل از سازمان عفو بین الملل در ادامه بخوانید:

“جناب آقای علی القاصی مهر، دادستان محترم تهران؛

سه خبرنگار ایرانی به نامهای امیر امیرقلی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی فر از دی ماه ۱۳۹۷، بدون دسترسی به وکلای خود، در زندان اوین تهران در بازداشت به سر می برند. این سه خبرنگار، به اتهامات ساختگی امنیتی متهم شده اند و در معرض محاکمه قرار دارند، تنها به این دلیل که درباره ی تجمعات کارگران در کارخانه ی نیشکر هفت تپه در استان خوزستان، در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان و شرایط کاری نامناسب، خبررسانی کرده اند. هر سه خبرنگار از اعضای تحریریه ی یک نشریه ی اینترنتی با عنوان “گام”هستندکه در خصوص مسائل مربوط به عدالت اجتماعی، از جمله حقوق کارگران، خبررسانی می کند.

ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب محروم شده اند. دست کم دو ماه است که ساناز الهیاری دچار کاهش وزن و لرزش شدید دست و پا  شده است و از درد معده مزمن رنج می برد و به درمان فوری نیاز دارد. امیر امیرقلی مبتلا به بیماری دیابت است و دستگاه لازم برای اندازه گیری روزانه ی قند خون در اختیار وی قرار نگرفته است.

دی ماه  ۱۳۹۷، مأموران وزارت اطلاعات این خبرنگاران را دستگیر کرده و به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال دادند؛ این خبرنگاران به مدت طولانی در حبس انفرادی به سر برده و بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفتند. آنها ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸جهت تفهیم اتهام به دادسرای واقع در زندان اوین احضار شدند. اتهامات آن ها به قرار زیر است: ” اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی “، ” تبلیغ علیه نظام “، ” نشر اکاذیب”، ” تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت ملی”. این سه خبرنگار زندانی در حال حاضر در انتظار محاکمه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به سر می برند.

اینجانب مصرانه از شما درخواست میکنم که امیر امیرقلی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی‌فر را فورا و بدون قیدوشرط آزاد کرده و اتهامات وارد شده به این افراد و سایر فعالان حقوق کارگران در رابطه با اعتراضات مسالمت آمیز کارگران در کارخانه نیشکر هفت تپه در استان خوزستان را لغو کنید. خواهشمندم کسب اطمینان کنید که این افراد، تا زمان آزادی شان، از حق ملاقات مستمر با وکلا و خانواده های خود، و همچنین مراقبت های پزشکی فوری و مورد نیازشان، برخوردار می شوند.

اطلاعات تکمیلی:

ساناز الهیاری و همسرش امیرحسین محمدی فر ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ در تهران دستگیر شده و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند که زیر نظر وزارت اطلاعات قرار دارد. بعد از گذراندن یک دوره حبس انفرادی ساناز الهیاری به بند زنان زندان اوین منتقل شد و امیرحسین محمدی‌فر به بند ۴ همین زندان انتقال یافت. در طول این دوره، این دو زندانی بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفتند. همچنین، به خانواده های آنان گفته شد که وکیلی از بین وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضائیه انتخاب کنند، اما این خانواده ها از پذیرش این محدودیت امتناع کردند.

بنا به اطلاعاتی که سازمان عفو بین الملل به دست آورده، ساناز الهیاری در سلول تاریکی نگهداری شده، از دسترسی به نور طبیعی محروم بوده و مجبور بوده روی زمین بخوابد. همچنین، با وجود این که عینک این زندانی_شکسته شد_، مسئولان برای مدت طولانی از فراهم کردن عینک دیگری برای او خودداری کردند. نخستین ملاقات ساناز الهیاری با خانواده اش ۲۰  روز بعد از دستگیری او و از پشت شیشه انجام شد. در ملاقات بعدی در اسفند ۱۳۹۷ خانواده اش متوجه شده اند که چشم های او به شدت ورم کرده است. از آن زمان، ساناز الهیاری به مشکلات جسمی دیگری، از جمله درد معده ی مزمن و لرزش شدید دست و پا، متبلا شده و حدود ۱۰ کیلو از وزن خود را هم از دست داده است. خانواده ساناز الهیاری پیوسته از مقام های دادستانی و مسئولان زندان تقاضا کرده اند که او را برای آزمایش های پزشکی به درمانگاهی در بیرون زندان منتقل کنند و دو نامه نیز در همین رابطه به دادستان تهران، علی القاصی مهر و دادستان کل کشور، محمدجعفر منتظری نوشته اند. درخواست های این خانواده بی جواب مانده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید