ساخت یک مجسمه «فیگوراتیو» از هنرمند اردبیلی برای عباس لسانی

حسین حسن‌نژاد، مجسمه‌ساز و هنرمند اردبیلی در تازه‌ترین اثر خود مجسمه‌ای فیگوراتیو با استفاده از سیم مفتولی فلزی ساخته که در آن‌ نگرانی و رنج اجتماعی-سیاسی انسانی، بازنمایی می‌شود که گرفتار بی‌عدالتی شده و زندگی‌اش به مخاطره‌ افتاده‌است.

او عنوان این اثر را “ائلدن اوزاق-ائله یاخین” (معنی تحت‌اللفظی: دور افتاده از ایل یا ملت اما در قلب ملت) نام نهاده که داستان زندگی سیاسی عباس‌ لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) زندانی را روایت می‌کند.

به گفته حسن‌نژاد در خلق این اثر سه محور عصیان، مبارزه و آزادی به صورت سمبلیک ترکیب‌بندی شده‌اند.

این اثر ترکیبی در ابعاد ۱.۱۰×۱.۳۰ و در مدت ۲۲ ساعت طراحی و اجرا شده است.

پیش‌تر نیز مصطفی پروین، کنشگر مدنی و هنرمند اردبیلی در یک پرفورمنس هنری، به بازداشت و روند دادرسی ناعادلانه در پرونده عباس لسانی اعتراض کرده‌بود.

دادگاه انقلاب اردبیل، روز دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸، عباس لسانی، فعال تُرک (آذربایجانی) را به ۸ سال حبس و ۲ سال تبعید به یزد محکوم کرد. این در حالی‌است که عباس لسانی از اتهامات طرح شده در پرونده‌اش تبرئه شده، اما بنا به گفته منابع مطلع “در اقدامی بحث‌برانگیز به‌استناد اتهامی جدید به این احکام محکوم شده‌است”.

آقای لسانی، پیش از این در پرونده‌ای دیگر به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌بود و در حال حاضر در زندان مرکزی اردبیل محبوس است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید