شکایت فرزندان عباس امیرانتظام از جمهوری اسلامی در یک دادگاه فدرال آمریکا

فرزندان عباس امیرانتظام، علیه جمهوری اسلامی در یک دادگاه فدرال آمریکا در واشنگتن شکایت کردند.

عباس امیرانتظام، سخنگو و معاون نخست وزیر دولت موقت مهدی بازرگان پس از انقلاب اسلامی بود که از وی به عنوان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی نام برده می‌شد.

بنا به گزارش صدای آمریکا، علی هریسچی، وکیل فرزندان عباس امیرانتظام، در بیانیه‌ای اعلام کرده که این دادخواست در سالگرد مرگ امیرانتظام به ثبت رسیده و فرزندان او «بابت ظلمی ۴۰ ساله به آقای امیرانتظام و خانواده او از بانیان این ظلم در دادگاه آمریکا شکایت کرده اند تا حقانیت پدر خود را در تاریخ به ثبت برسانند.»

سه فرزند امیرانتظام به دلیل «حبس، شکنجه و ایجاد شرایطی که موجب مرگ پدرشان» شد، علیه جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند.

عباس امیر انتظام، معاون مهدی بازرگان، نخست‌وزیر موقت ایران، پس از اشغال سفارت آمریکا از سوی «دانشجویان پیرو خط امام» در آبان سال ۱۳۵۸ با احضار به ایران بازداشت شد و به اتهام «جاسوسی» و «همکاری» با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا محاکمه و به اعدام محکوم شد. اما در نهایت حکم اعدام او به حبس ابد تقلیل یافت. او در ۲۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

وکیل خانواده امیرانتظام نوشته است که سه فرزند او در کودکی از سوئد به آمریکا مهاجرت کردند و «از سال ۱۳۵۹تا سال ۱۳۷۵ با پدر خود هیچ تماسی نداشتند و هیچ صحبتی نکرده بودند و از نعمت پدر محروم بوده‌اند»، ضمن این‌که «در این مدت بارها به خاطر شایعات اعدام آقای امیرانتظام در غم از دست دادن پدر خود روزهای سختی را گذراندند.»

در سال‌های اخیر شماری از افرادی که در ایران زندانی شده بودند، از دولت جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند. امیر حکمتی، تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا و جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی-آمریکایی روزنامه واشنگتن‌پست از آن جمله‌اند.

پیش از این یک دادگاه فدرال در واشینگتن در مهرماه ۱۳۹۶ ایران را به پرداخت ۶۳ میلیون دلار جریمه بهامیر حکمتی محکوم کرد. امیر حکمتی تفنگدار پیشین نیروی دریایی ایالات متحده، چهار سال و نیم در ایران زندانی بود و سال ۱۳۹۴ همراه شماری دیگر از شهروندان دوتابعیتی آزاد شد.

در همین زمینه، جیسون رضاییان و خانواده‌اش نیز در ۱۹ دیماه سال ۱۳۹۷ علیه جمهوری اسلامی ایران در یک دادگاه فدرال شکایت کرد و خواستار دریافت یک میلیارد دلار غرامت از حکومت ایران شده‌اند.

جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی- آمریکایی روزنامه واشنگتن پست نیز به مدت یک سال و نیم در تهران زندانی بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید