در اثر آتش‌سوزی در یک کارگاه تولیدی در استانبول ۴ شهروند از جمله یک ایرانی کشته شدند

آتش‌سوزی در یک واحد تولیدی ۴ طبقه در استانبول جان ۴ شهروند از جمله یک ایرانی را گرفت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در جریان آتش‌سوزی در یک کارگاه تولیدی چرخ‌های دستی خرید فروشگاهی واقع در منطقه بیوک‌چکمجه (Büyükçekmece) در بخش اروپایی استانبول، یک شهروند ایرانی و سه شهروند دیگر از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان جان خود را از دست دادند.

این آتشسوزی ساعت دو و نیم بامداد شنبه ۲۲ ژوئن برابر با ۱ تیرماه ۱۳۹۸ اتفاق افتاده و دلیل آن هنوز مشخص نیست.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «این شهروند ایرانی که اقامت موقت یک‌ساله ترکیه را نیز داشت برای کمک به امرار معاش خانواده‌اش به ترکیه آمده‌بود و در همان کارگاه مشغول به کار بود که در شب حادثه جان خود را از دست می‌دهد».

ساختمانی که طعمه حریق شد، دارای ۴ طبقه است که در برخی طبقات آن مواد پلاستیکی نیز تولید می‌شد.

۲۰ نفر از کارگرها، هر شب پس از پایان کار در همان کارگاه تولیدی می‌خوابیدند که نیمه‌های شب ساختمان به دلیل نامشخصی دچار حریق می‌شود. شماری زخمی می‌شوند و به بیمارستان منتقل می‌شوند. ۴ نفر هم از جمله ۱ ایرانی، ۲ شهروند تاجیکستان و ۱ تبعه ازبکستان جان خود را از دست می‌دهند.

هویت فرد ایرانی جان‌باخته از سوی کمپین «مهدی صابری تیلکی» اهل ساری احراز شده‌است.

این منبع مطلع افزود: «سفارت ایران هیچ همکاری با خانواده فرد متوفی نکرد، حتی در مرز هم هنگام جابه‌جایی پیکر او با دردسر مواجه شدند».

“این فرد از خانواده‌های جانبازان جنگ ایران و عراق بود و خانواده او انتظار داشتند که با توجه به این موضوع ایران همکاری لازم را با آن‌ها داشته باشد.”

“مهدی در ایران، لیسانس کامپیوتر داشت و در رشته داروسازی نیز تحصیل کرده بود، اما به دلیل نیافتن کار مناسب و مشکلات شدید معیشتی خانواده‌اش، ایران را به مقصد ترکیه ترک می‌کند تا شاید از این طریق وضعیت بهتری را برای خانواده خود رقم بزند.”

پیکر این شهروند ایرانی روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به شهر وان در ترکیه منتقل و پنجشنبه شب به شهرستان خوی بازگردانده شد. در نهایت پیکر او در یکی از شهرهای ساری دفن شد.

پلیس ترکیه توضیح در خصوص دلیل آتش‌سوزی را به بعد از تکمیل تحقیقات خود موکول کرده‌است.

مشکلات اقتصادی، کمبود شغل و بیکاری در ایران از یک سو و نزدیکی این کشور با ترکیه از جمله دلایل عمده مهاجرت جوانان برای یافتن کار و درآمد است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید