محرومیت از درمان مرضیه امیری خبرنگار بازداشتی روزنامه شرق

علیرغم آنکه وضعیت جسمانی مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق در بند زنان زندان اوین وخیم گزارش شده، مقامات قضایی از اعزام او به مراکز درمانی خودداری می‌کنند.

مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق که برای اطلاع از وضعیت بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر به بازداشتگاه وزرا رفته‌بود و همان‌جا نیز بازداشت شد، از بیماری‌های عدیده‌ای مانند صرع، خونریزی گوارشی، سرگیجه مداوم و افت فشار خون رنج می‌برد و درخواست‌های او و خانواده‌اش، جهت اعزام وی به بیمارستان، تا کنون از طرف مسئولان زندان بی‌پاسخ مانده‌است.

سمیرا امیری خواهر مرضیه روز شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ در این خصوص در توئیتر خود نوشته‌است: “وضعیت جسمی مرضیه امیری نگران‌کننده‌ست. افت فشار خون دائمی، سرگیجه‌ی مداوم و خونریزی گوارشی داره و بیماری پوستی گرفته. مرضیه مبتلا به بیماری صرعه و یکبار توی سلول انفرادی دچار حمله‌ی صرع شده. مسئولان زندان درخواست ما و مرضیه برای اعزامش به بیمارستان رو نادیده گرفته‌ن.”

مرضیه امیری، ۱۲ تیرماه پس از انتقال به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با اتهاماتی از قبیل “اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی” مواجه شد. قاضی محمد مقیسه در این روز با درخواست خانم امیری مبنی بر تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه مخالفت کرد.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برابر با اول ماه می، روز جهانی کارگر و در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی و دانشجویان برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی، کارگران، بازنشستگان و جمعی از شهروندان در گروه‌های مختلف در مقابل مجلس حضور یافتند. این اجتماع با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان بازداشت شدند.

در پی این بازداشت‌ها، مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق برای اطلاع از وضعیت بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه وزرا می‌رود و همان‌جا نیز بازداشت می‌شود. او ۱۸ خردادماه پس از اتمام مراحل بازجویی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد.

بازداشت خانم امیری در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات صورت گرفته‌‌بود.

ایران کماکان در قعر جدول رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در جهان قرار دارد

این روزنامه‌نگار و دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز ۱۷ اسفند ۹۷ هم به دنبال شرکت در مراسمی به مناسب روز جهانی زن همراه با ده‌ها نفر دیگر بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

مرضیه امیری پیش‌ از این و در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ نیز بازداشت و به مدت سه روز بازجویی شده بود.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌ها و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید