اولین واکنش یک مقام ایرانی نسبت به بازداشت فریبا عادل‌خواه شهروند دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی: “نمی‌دانم چه کسی وی را بازداشت کرده‌است”

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشستی با اهالی رسانه، در ارتباط با بازداشت فریبا عادل‌خواه، شهروند دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی گفت: « من اطلاعی در این زمینه ندارم، خبر را شنیدم و نمی‌دانم چه کسی وی را بازداشت کرده‌است و به چه دلیلی صورت گرفته‌است.»

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو)، مدتی پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

به گفته برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی، وی به سلول‌های انفرادی بند دو الف اطلاعات سپاه منتقل شده‌ و به جاسوسی برای فرانسه متهم شده‌است.

او به همراه دوست فرانسوی‌اش به ایران سفر کرده‌بود.

منابع ایران‌وایر می‌گویند که او به همراه یک دانشجوی فرانسوی، مدتی از اقامت‌اش در ایران را در شهر قم ساکن بوده است. طی ماه‌ها و سال‌های اخیر فریبا عادل‌خواه پیرامون حوزه‌های علمیه قم تحقیق می‌کرد و در همکاری با مراکز آکادمیکی که با آن‌ها کار می‌کرد، بارها روحانیون قم را برای شرکت در سمینارهای مختلف به پاریس می‌آورده است.

فریبا عادلخواه، جامعه شناس و پژوهشگر ساکن پاریس،‌ علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز با موضوعاتی چون اقتصاد و سیاست سخنرانی‌هایی را انجام می‌داده و به طور مرتب در حال تردد به ایران بوده است.

«فریبا عادل‌خواه» یکی از پژوهشگران بنیاد ملی علوم سیاسی پاریس است که یک مرکز دولتی محسوب شده و اختصارا با نام «علوم سیاسی» شناخته می‌شود. این بنیاد با «تعلیم و تربیت»، «تحقیق علوم» با ۱۲ لابراتوار تحقیقاتی، «آرشیو آمورزشی» و یک «کتابخانه‌ی غنی»، ۶۰ محقق دارد که نیمی از این محققان، وابسته به مرکز دولتی CNRS هستند و نیمی دیگر آن در استخدام علوم سیاسی ‌پاریس قرار دارند.

برخی معتقدند که جمهوری اسلامی از بازداشت دوتابعیتی‌ها هدفی دارد و از آن‌ها به نوعی به عنوان گروگان برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.

در سال‌های کنونی شهروندان دوتابعیتی دیگری هم‌چون، سیامک نمازی، نازنین زاغری، احمدرضا جلالی  و حمید بابایی بازداشت شده و با اتهام‌هایی نظیر جاسوسی به احکام زندان مواجه شده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید