صدور احکام زندان در پرونده جدید گلرخ ابراهیمی و آتنا دائمی

آتنا (فاطمه) دائمی خشکنودهانی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، دو فعال مدنی هر کدام به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروه‌ها محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ایمان افشاری، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی، دو فعال مدنی را در پرونده‌ای مشترک که سال ۹۷ در زندان برای آن‌ها باز شده‌بود، با اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” به ۲ سال و یک‌ماه حبس تعزیری و در خصوص اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک‌سال و نیم زندان محکوم کرد.

همچنین بر اساس این حکم این دو کنشگر مدنی به مدت ۲ سال از هر گونه عضویت در گروه‌ها و فعالیت در احزاب منع شده‌اند.

این دو کنشگر مدنی سال گذشته در زندان اوین در پرونده‌ای مشترک با اتهامات “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری”، “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم زندان” مواجه شده‌بودند. این پرونده برای این دو فعال مدنی، در خصوص حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی و اعتراض آن‌ها به حکم اعدام این سه زندانی سیاسی مفتوح شده‌بود. آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی در این پرونده از اتهام “اخلال در نظم زندان” تبرئه شدند. اتهام “اخلال در نظم زندان” بنا به گفته منابع نزدیک به این دو زندانی به دلیل خودداری آن‌ها از تفتیش بدنی در سالن ملاقات هنگامی که خانواده‌یشان به دیدار آن‌ها آمده‌بودند، بعدتر به آن‌ها تفیهم شده‌بود.

همچنین گفته می‌شود دادگاه این حکم را با توجه به ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی صادر کرده‌است.

بر اساس ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی، هر کس به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات‌های تعزیری از درجه یک تا شش محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری شود، به حداکثر مجازات تا یک و نیم برابر آن محکوم خواهد شد.

این در حالی‌است که گلرخ ابراهیمی ایرایی، روز دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸، با پایان دوران محکومیت در پرونده قبلی‌اش، با قرار کفالت و تا زمان تعیین تکلیف در پرونده جدیدش به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد و آتنا دائمی، کماکان در حال سپری کردن دوران محکومیت ۵ ساله خود در بند زنان زندان اوین است.

این دو فعال مدنی پیش از این در روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ برای اخذ آخرین دفاعیات، در خصوص پرونده جدید‌شان، به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین احضار شده‌بودند و دادگاه آن‌ها نیز در ۱۸ خردادماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده‌بود.

گلرخ ابراهیمی پیش‌تر با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات به “توهین به مقدسات” متهم شده بود. از دیگر مصادیق اتهامی وی می‌توان به کشف حجاب و ترویج بی حجابی از طریق گذاشتن عکس‌های بدون روسری در کنار همسرش در فیسبوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه‌هایی در مخالفت با مجازات اعدام، شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی و دیدار با زندانیان سیاسی اشاره کرد.

آتنا دائمی متولد هفتم فروردین ۱۳۶۷ زاده تهران به دلیل دفاع از حقوق زنان و کودکان ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ بازداشت شد و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی به‌سر برد. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

آتنا دائمی روز دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ و پس از ۱۶ ماه بازداشت موقت با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد و پس از صدور حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر، در آذر ۹۵ با هجوم ماموران امنیتی به منزل پدری‌اش، مجددا بازداشت شد.

او به دلیل فعالیت‌هایش با اتهامات زیادی مواجه شد، فعالیت‌هایی از قبیل شرکت در تجمع در دفاع و حمایت از کودکان کوبانی و شنگال و حضور در تجمعاتی علیه احکام اعدام مانند تجمع اعتراضی برای اعدام ریحانه جباری و مخالفت با صدور احکام اعدام و حتی برگزاری کلاس‌های آموزشی نقاشی یا نمایشگاه‌های نقاشی برای کودکان کار و خیابان، نیز جزو فعالیت‌های او به شمار می‌رفت. کارهایی که جرم تلقی شدند.

اتهامات این فعال مدنی، “اجتماع و تبانی بر ضد نظام برای تجمع کوبانی و تجمعاتی برای اعدام مانند تجمع اعتراضی برای اعدام ریحانه جباری و…”، “تبلیغ علیه نظام”، “مخالفت با حجاب اجباری” و “مخالفت با اعدام”، “اختفای ادله جرم برای رهایی متهم علی نوری” عنوان شده‌بود.

یکی دیگر از اتهامات خانم دائمی “توهین به رهبری و مقدسات به دلیل گوش دادن به آهنگ‌های شاهین نجفی”، و به دلیل علاقه شخصی‌اش به ترانه‌های شاهین نجفی، بود که در بخشی از اتهامات انتصابی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «مقیسه» به وی ابلاغ شده‌بود.

آتنا دائمی همینطور در فیس‌بوک خود مطالبی انتقادی می‌نوشت. صفحه فیس‌بوک او بعدتر توسط نهادهای امنیتی با یافتن رمز عبور مسدود شد.

این زندانی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفندماه ٩٣، در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر و با اعمال ماده ۱۳۴ به ۵ سال حبس کاهش یافت.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید