نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی زندانی به بخش اعصاب و روان بیمارستان امام خمینی منتقل شد

نازنین زاغری، زندانی سیاسی دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی با دستبند و پابند از زندان اوین به بخش اعصاب و روان بیمارستانی در تهران منتقل شده و در بیمارستان تحت بازداشت نیروهای سپاه پاسداران است.

بر اساس گزارش رادیو زمانه، زاغری را روز دوشنبه ۲۴ تیرماه ۹۸ از زندان به بیمارستان روانی منتقل کرده‌اند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در بیانیه‌ای که شامگاه ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر به رسانه‌ها فرستاده شد اعلام کرد که زاغری در بخش اعصاب و روان بیمارستان “امام خمینی” تحت بازداشت ماموران امنیتی سپاه پاسداران است.

خانم زاغری صبح دوشنبه انتقالش به بیمارستان را به خانواده‌اش در تهران خبر داده است. پدر او برای ملاقات به بیمارستان رفته اما نیروهای امنیتی سپاه اجازه ملاقات ندادند. آنها همچنین به پدر زاغری اجازه ندادند که از طریق تلفن بیمارستان با اتاق دخترش تماس بگیرد.

به گفته خانواده زاغری، دخترشان پس از انتقال به بیمارستان هیچ تماسی با خانواده و وکیلش نداشته است. از شروط نازنین زاغری برای انتقال به بیمارستان این بوده که بتواند با خانواده و دخترش دیدار کند و بتواند با همسرش تماس تلفنی برقرار کند.

نازنین زاغری پیش از انتقال به بیمارستان به خانواده‌اش در تماسی تلفنی گفته است:

“وقتی به ایران آمدم تا پدر و مادرم را ببینم سالم و سر حال بودم. سه سال و اندی بعد و حالا دارند من را در یک بیمارستان روانی بستری می‌کنند. شرایط را ببین. کارم به کلینک روانی کشیده است. مایه خجالت است.”

او در ادامه به خانواده‌اش گفته است:

“زندان برای من سخت و سخت‌تر شده است. از اینکه در میانه یک بازی سیاسی گیر افتاده‌ام تنفر دارم.”

خانواده زاغری از وزارت خارجه بریتانیا خواسته‌اند که وزارت خارجه ایران را مجاب کند که به نمایندگانی از سفارت بریتانیا اجازه دهند که در بیمارستان با زاغری دیدار کنند. خانواده اما نوشته است که “تا کنون جواب مثبت نبوده است.”

در این مرحله مشخص نیست که زاغری قرار است چه مدت در بیمارستان اعصاب و روان بماند. همچنین مشخص نیست که او دقیقا تحت چه نوع درمان پزشکی قرار گرفته است.

پس از اینکه ماموران امنیتی به پدر نازنین زاغری اجازه ندادند که با دخترش در بیمارستان دیدار کند، پدر زاغری با پزشکی که دو ماه پیش درخواست بستری شدن زاغری را به مقامات زندان تسلیم کرده بود تماس گرفت تا شاید به او اجازه دهند با زاغری دیدار کند.

تا به امروز، خانواده این زندانی سیاسی به پرونده پزشکی زاغری و یا سوابق درمانی او در زندان دسترسی نداشته‌اند. خانواده و وکیل زاغری بارها دسترسی به پرونده پزشکی را درخواست کرده‌اند.

خانواده زاغری در بیانیه‌شان از درگیری بیشتر ماموران امنیتی سپاه پاسداران با پرونده دخترشان ابراز نگرانی کرده‌اند و گفته‌اند اینکه نازنین در بیمارستان هم تحت بازداشت ماموران سپاه است آنها را نگران کرده است. آنها می گویند این میزان درگیری نیروهای امنیتی سپاه برای نگهداری یک زندانی در بیمارستان “عادی” نیست.

با وجود اینکه نازنین زاغری در شروط انتقال به بیمارستانش ذکر کرده بوده که بدون دستبند و پاپند به بیمارستان منتقل و در آنجا نگهداری شود، صبح روز دوشنبه و پیش از انتقال به بیمارستان او به خانواده‌اش گفته است که مقامات زندان درخواست او را نپذیرفته‌اند و گفته‌اند که باید با دستبند و قفل و زنجیر به پا برود.

رسانه‌ها در هفته گذشته پرسش‌هایی را در مورد آزادی زاغری به ازای نفتکش گریس-۱ ایران که بریتانیا و جبل‌الطارق آن را توقیف کرده بودند مطرح کردند. پس از اینکه در روز ۱۳ تیرماه دولت جبل‌الطارق اعلام کرد که با مشارکت نیروی دریایی بریتانیا نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را به دلیل نقض‌ تحریم‌های بین‌المللی در حمل نفت به سوریه توقیف کرده این موضوع مطرح شد که شاید با آزادی نفتکش گریس-۱ ایران حاضر شود که نازنین زاغری را آزاد کند.

اما محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ۱۹ تیر اعلام کرد که جمهوری اسلامی پیشنهادی مبنی بر معاوضه نازنین زاغری‌ با نفتکش از بریتانیا دریافت نکرده است.

نازنین زاغری خرداد سال جاری همزمان با پنجمین سالگرد تولد فرزندش و در اعتراض به ادامه بازداشت و دوری از فرزدنش دست به اعتصاب غذا زد.

یش‌تر همسر نازنین زاغری از اعتصاب غذای مجدد همسرش خبر داده‌بود. به گفته ریچارد رتکلیف، همسرش در تماسی تلفنی از زندان این موضوع را به خانواده خود اطلاع داده‌بود.

نازنین زاغری از ۲۵ خرداد در اعتراض به ادامه حبس غیرقانونی‌اش دست به اعتصاب غذای (تر) زده‌بود و هم‌زمان با وی ریچارد راتکلیف، همسرش نیز دست به اعتصاب غذا زده و روبه‌روی سفارت جمهوری اسلامی در لندن تحصن کرد. پس از ۱۵ روز، همسر نازنین زاغری، از پایان اعتصاب غذای همسرش، خبر داد و روز شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸ به رادیو بی‌بی‌سی گفت که همسرش کمی فرنی با سیب و موز خورده است.

زاغری پیش از این هم اعتصاب غذا کرده بود. او ژانویه سال ۲۰۱۹ در اعتراض به ممانعت مسوولان زندان از دسترسی به درمان پزشکی به مدت چند روز دست به اعتصاب غذا زده بود.

در سومین سالروز بازداشت؛ همکاران نازنین زاغری خواهان آزادی او شدند

پیش‌تر محمود بهزادی‌راد در روز دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ درباره آخرین وضعیت نازنین زاغری گفته‌بود: «در مراجعاتی که به زندان داشتم، اعلام شده هنوز در خصوص اعطای مرخصی به زاغری تصمیمی گرفته نشده است و باید منتظر باشیم.»
وکیل مدافع زاغری افزوده‌بود: «هم موکلش و هم او به عنوان وکیل پرونده، طی نامه های جداگانه از زندان درخواست مرخصی استعلاجی کرده اند».

نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان “یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام” انجام داده بود، یاد کرد و مدعی شد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی در خصوص نازنین زاغری گفت: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.
خرداد سال گذشته، مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر دادند.

برخی معتقدند که جمهوری اسلامی از بازداشت دوتابعیتی‌ها هدفی دارد و از آن‌ها به نوعی به عنوان گروگان برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

در سال‌های کنونی شهروندان دوتابعیتی دیگری هم‌چون، عباس عدالت، ارس امیری، سیامک نمازی، نازنین زاغری، احمدرضا جلالی، امید کوکبی، کمال فروغی و حمید بابایی بازداشت شده و با اتهام‌هایی نظیر جاسوسی به احکام زندان مواجه شده‌اند. در تازه‌ترین مورد می‌توان به بازداشت فریبا عادل‌خواه شهروند ایرانی-فرانسوی در تهران اشاره کرد که مدتی پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

مطلب مرتبط:

دو راهی انتخاب؛ “جاسوسی برای ایران یا زندان”

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل