در حادثه رانندگی در نزدیکی شهر وان در ترکیه ۵۰ پناهجو کشته و زخمی شدند

خودروی ون حامل پناهجویان اهل افغانستان که از روستای مرادیه در ترکیه عازم شهر وان بودند، دچار سانحه شده و دست‌کم ۲۰ تن جان خود را از دست داده‌ و باقی نفرات به بیمارستان منتقل شدند.

این حادثه روز پنج‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ در جاده ارچک در ۴۰ کیلومتری شهر وان در ترکیه اتفاق افتاده و هنوز دلیل آن مشخص نیست.

گفته می‌شود؛ مینی‌بوس حامل این پناهجویان از جاده منحرف و سپس واژگون شد که بر اثر این اتفاق دست‌کم ۲۰ نفر کشته‌شدند.

در میان کشته‌شدگان، پیکر چند زن و کودک نیز دیده‌ می‌شود.

یک منبع محلی در این خصوص به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «مینی‌بوس حامل این پناهجویان افغانی از روستایی به نام مرادیه عازم شهر وان بود که در جاده ارچک در ۴۰ کیلومتری شهر وان، خودرو از مسیر خود خارج شده و چند معلق می‌زند».

بلافاصله نیروهای امداد در محل حاضر می‌شوند و بنا به گفته تیم امداد طی این حادثه دست‌کم ۲۰ نفر کشته شده و باقی افراد که تعداد آن‌ها ۳۰ نفر تخمین زده می‌شود، به دو بیمارستان‌ واقع در شهر وان منتقل شده‌اند. وضعیت جسمانی برخی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده‌است.

تعدادی از زخمی ها به بیمارستان «کامپوس» و باقی نفرات نیز به بیمارستان «بولگه» در شهر وان انتقال داده‌شده‌اند.

این افراد که بیشترشان تبعه کشور افغانستان بودند بنا بر گزارش پلیس محلی به صورت غیرقانونی به خاک ترکیه وارد شده‌بودند.

روز چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، نیز یک خودروی حامل شماری از پناهجویان بیشتر اهل کشورهای افغانستان و سوریه که قصد داشتند به کمک قاچاق‌بر و عبور از استان ادیرنه ترکیه به نوار مرزی یونان یا بلغارستان برسند تا از آن‌جا به یک کشور امن اروپایی بروند، دچار حادثه شده‌بود.

در آن حادثه نیز ۱۰ نفر جان خود را از دست داده و دست‌کم ۳۰ نفر زخمی شدند.

طی سال‌های اخیر و خصوصا دو سال گذشته، روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان در ترکیه توسط سازمان ملل متحد متوقف شده و بیشتر وظایف این سازمان به اداره مهاجرت سپرده شده. بر همین اساس بیشتر کسانی که خود را به ترکیه می‌رسانند، قصد ماندن در این کشور را ندارند و از ترکیه به عنوان گذرگاهی برای عبور استفاده می‌کنند، اما برخی از آن‌ها در طول مسیر بازداشت شده، به زندان می‌افتند، به کشور خود بازگردانده می‌شوند یا طی حوادث گوناگون جان خود را از دست می‌دهند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید