محمد نوری‌زاد از زندان گرگان: “صدای زندانیان سیاسی گمنام در این زندان باشیم”

محمد نوری‌زاد، مستندساز و نویسنده منتقد حکومت جمهوری اسلامی ایران و از امضاکنندگان بیانیه‌ای موسوم به ۱۴ تن که در زندان گرگان به‌سر می‌برد، خواسته است که صدای زندانیان سیاسی گمنام در این زندان شنیده شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد نوری‌زاد که روز چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌بود، روز شنبه ۲۲ تیر به زندان گرگان منتقل شده‌است.

نوری‌زاد با شکایت دادگستری گرگان با اتهاماتی از قبیل “توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارسال ویدئوهای مربوط به سفر آق‌قلا برای کمک به سیل‌زدگان” مواجه شده‌است.

جعفر پناهی، کارگردان و مستندساز ایرانی به همراه شماری از فعالان سیاسی و مدنی روز پنج‌شنبه ۲۷ تیرماه به دیدار خانواده نوری‌زاد رفته‌است.

جعفر پناهی در اینستاگرام خود نوشته‌است: «در این دیدار دکتر محمد نوریزاد از زندان استان گلستان تماس گرفت، با تعدادی از حاضران صحبت کوتاهی کرد و گزارشی از زندان و زندانیان گمنام داد».

محمد نوری‌زاد در این تماس تلفنی گفت: «وقتی وارد این زندان شدم به بند ویژه که بند امنیتی‌ها نام دارد، منتقل شدم و من زمانی که وارد اینجا شدم، ۱۴ نفر زندانی سیاسی دیدم که اصلا اسمی از آن ها نشنیده بودم و زمانی که به آنها گفتم چرا رسانه ای نکردید، گفتند “ما نگران بودیم که با همین رسانه‌ای شدن همین نیمچه مرخصی را هم از ما بگیرند”».

نوری‌زاد در ادامه گفت: «در این زندان افرادی تحصیل کرده داریم. بچه‌هایی با مدارک تحصیلی دیپلم، دکتر و لیسانس و فوق لیسناس.

او می گوید: “در این بند دو دکتر نیز زندانی هستند. زندانیان سیاسی با احکام ۳ تا ۴ سال. در حالی که با یک تعهد مختصر می توانستند آزاد شوند”.

فایل صوتی تماس تلفنی محمد‌ نوری‌زاد:

گفته می‌شود که محمد نوری‌زاد روز ۲۳ تیر ماه در دادگاه گرگان حاضر شد و پس از تفهیم اتهام، کفالت صادر شده را نپذیرفت و مجددا روانه زندان شد.

آقای نوری‌زاد، روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۸، به شعبه اول دادیاری دادسرای اوین احضار شده‌بود.

کمپین پیش‌تر از احضار این مستند ساز و نویسنده منتقد حکومت خبر داده‌بود.

محمد نوری‌زاد به دادسرای اوین احضار شد/ سند

در متن ابلاغیه محمد نوری‌زاد نوشته‌شده‌بود، به سامانه ابلاغ [ثنا، ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه] مراجعه کنید و با استفاده از شناسه و رمز کاربری خود اطلاعات این ابلاغیه و پیوست‌های آن و تاریخ صدور را مشاهده کنید. عدم مراجعه به‌منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی بوده و ابلاغ محسوب می‌شود. چنانچه جهت ورود به سامانه حساب کاربری دریافت ننموده‌اید جهت ثبت‌نام به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنید.

همچنین در این ابلاغیه آمده‌بود، نتیجه عدم حضور در این جلسه دادیاری جلب است.

آقای نوری‌زاد به همراه سیزده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با امضای بیانیه‌ای مشترک موسوم به ۱۴ تن در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه ۹۸ و انتشار آن در صفحات تلگرام و فیس‌بوک خود، خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، امضا کنندگان این بیانیه پس از انتشار آن از سوی نیروی ها امنیتی تهدید و در برخی موارد نیز مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، جواد لعل‌محمدی و محمدحسین سپهری، پیام‌های تهدید آمیز دریافت کردند و به رضا مهرگان نیز حمله شده‌است.

محمد مهدوی‌فر نیز از جمله امضا کنندگان این بیانیه‌است که روز شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸، بازداشت و به زندان کاشان منتقل شده‌است.

محمد نوری‌زاد در سال‌های اخیر به جهت فعالیت‌های مدنی و ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی بارها توسط نیروهای امنیتی بازداشت و حبس شده است.

آقای نوری‌زاد ۶۷ ساله از همکاران پیشین روزنامه کیهان در سال ۱۳۸۸، به دنبال سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، به جمع منتقدان پیوست و با انتشار چندین نامه سرگشاده از جمله خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، وی را مسئول این رویدادها دانست.

به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، آقای نوری‌زاد در آذر ماه سال ۱۳۸۸ به اتهام «توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و بیش از هفت ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی گذراند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، محمد نوری‌زاد را از جمله به دلیل انتقاد از رهبر ایران به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید