قطعی آب در زندان قرچک ورامین

طی روزهای اخیر آب زندان قرچک ورامین قطع شده‌است.

وضعیت بهداشتی زنان زندانی بسیار نگران کننده است و زندانیان حتی از دسترسی به آب آشامیدنی رایگان محروم هستند.

بنا به گزارش روز شنبه ۲۹ تیرماه ۹۸ رادیو زمانه، آب زندان زنان قرچک (ندامتگاه شهرری) از سه روز پیش قطع شده است.

زندانیان گفته‌اند که ناچارند آب آشامیدنی را از فروشگاه زندان خریداری کنند، اما قیمت آب فروشگاه زندان نیز گران است و همه زندانیان از عهده آن بر نمی‌آیند.

همچنین در طی این سه روز، با وجود گرمای تابستان و نبود کولر، هیچ کس نتوانسته حمام کند و برای استفاده از سرویس بهداشتی نیز آب در دسترس زندانیان نیست. در این وضعیت بوی نامطبوع همه بندهای زندان را فرا گرفته است.

زندانیان نسبت به وخیم شدن وضعیت بهداشتی در زندان زنان قرچک ورامین هشدار دادند.

جمال عاملی همسر ندا ناجی یکی از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر در این باره در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:

ندا ناجی و عاطفه رنگریز دو تن از بازداشت شدگان تجمع روز کارگر در این زندان نگهداری می‌شوند. این دو هفته گذشته در زندان از سوی زندانبان‌ها ضرب و شتم شدند.

سپیده قلیان از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه هم در این زندان نگهداری می‌شود. او روز ۱۶ تیر در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی از جمله ندا ناجی و عاطفه رنگریز، فضای ملتهب زندان، قطعی آب و نبود کولر در زندان قرچک ورامین تحصن کرد.

علاوه بر این شماری از درویشان گنابادی که اسفند دو سال قبل پس از یورش پلیس به گلستان هفتم دستگیر شدند، در این زندان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

شمار زندانیانی که در این زندان نگهداری می‌شوند، یک هزار و پانصد تا دو هزار تن اعلام شده است. مسئولان سازمان زندان‌ها تا به حال از ارائه توضیح در باره وضعیت زندان قرچک خودداری کرده‌اند.

فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی چندی پیش اعلام کرد که خواستار بازدید از زندان‌های زنان شده است. فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان مجلس بدون اینکه نام زندانی را افشاء کند، گفته است که آنها از یکی از زندان‌های زنان بازدید کردند. مشخص نیست که این بازدید از زندان قرچک ورامین صورت گرفته باشد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از زندان قرچک ورامین از سال‌های گذشته تاکنون وضعیت این زندان «بسیار غیر بهداشتی، غیر انسانی و غیر قابل تحمل» است.

بهمن سال گذشته برق زندان برای چند روز پیاپی قطع شد. سایت مجذوبان نور، ارگان درویشان گنابادی، آن زمان از ضرب و شتم زندانیان توسط زندانبان‌ها خبر داد.

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این خبر گفته بود که پیگیری‌هایش برای تماس با مسئولان بی‌نتیجه مانده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها زندان قرچک ورامین فاقد هرگونه امکانات بهداشتی است. آب آشامیدنی این زندان شور و در هر یک از سالن‌ها تنها دو تا چهار حمام وجود دارد.

زندان قرچک یا زندان قرچک ورامین یکی از زندان‌های ایران است که مخصوص نگهداری زندانیان زن با جرایم عمومی است.

در میان این زندانیان، زنانی هستند که حامله‌اند یا همراه با کودکان خود، دوره محکومیت‌شان را سپری می‌کنند.

ندامتگاه شهر ری (زندان قرچک) از لحاظ امکانات رفاهی، مسائل بهداشتی، دسترسی زندانیان به درمان مناسب و حتی آب آشامیدنی یکی از بدترین زندان‌های استان تهران به حساب می‌آید.

زنان زندانی زندان قرچک ورامین، به دلیل مشکلات عدیده‌ای چون عدم دسترسی زندانیان به آب گرم، ازدحام بیش از اندازه زنان زندانی در بندهای زندان، جیره غذایی نامناسب و گرانی بیش از حد اجناس فروشگاه، در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند.

زندان شهر ری (که به زندان قرچک نیز معروف است) سابقا یک مرغداری بوده است و در آنجا صدها زن که به جرایم خشن محکوم شده‌اند، در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. گزارش‌های دریافتی از این زندان حاکی از شیوع گسترده بیماری‌های عفونی، مصرف مواد مخدر و سطح بالای خشونت هم در بین زندانیان و هم توسط ماموران علیه زندانیان است.

این زندان در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده که موقعیت جغرافیایی این زندان، شرایط را عملاً برای ملاقات خانواده‌های زندانیان با آن‌ها دشوار می‌سازد.

مستندی با نام «سرطان پیشرفته» که بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به همت چند فعال حقوق بشر در ایران ساخته شده، گوشه‌ای از وضعیت زنان زندانی در ندامتگاه شهر ری (قرچک ورامین) را توصیف کرده‌است.

برای دیدن این مستند به اینجا بروید.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید