تدوام بازداشت و اعتصاب غذای حسین کمانگر در بازداشتگاه نهاد امنیتی

حسین کمانگر، فعال مدنی و محیط زیستی ساکن کامیاران که در دی ماه سال گذشته، توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت‌شده است، کماکان تحت شرایط دشواری بخصوص از بابت ارتباط با خانواده تحت بازجویی برای اخذ اعترافات اجباری در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج بسر می‌برد. گفته می‌شود این شهروند کُرد به دلیل تداوم بازداشت و عدم ملاقات با خانواده از روز ۲۷ تیرماه در این نهاد امنیتی دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حسین کمانگر، فعال مدنی و محیط زیستی ساکن کامیاران که در دی‌ماه سال گذشته بازداشت‌شده است، پس از گذشت  ۲۰۰ روز کماکان تحت بازجویی برای اخذ اعترافات اجباری در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج بسر می‌برد.

بر اساس این گزارش شرایط جسمی و روحی آقای کمانگر نامناسب گزارش‌شده است و گفته می‌شود که از تاریخ ۲۷ تیرماه به دلیل تداوم بازداشت و عدم ملاقات با خانواده در اعتصاب غذا بسر می‌برد. این فعال کُرد از تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته از حق تماس با خانواده خود محروم شده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین گفت: «پس از بازداشت آقای کمانگر از سوی نهادهای امنیتی برای وی قرار بازداشت ۴۵ روز صادر شد و از روز ۱۷ بهمن‌ماه به دلیل عدم همکاری با بازجوهای امنیتی برای اخذ اعترافات اجباری به وی اجازه ملاقات با خانواده را ندادند».

این منبع در ادامه افزود:«علیرغم پیگیری‌های خانواده تاکنون جواب مشخصی از دلایل  و تداوم بازداشت وی ارائه نشده است، ابتدا به خانواده گفته‌شده بود که وی به دلیل عضویت در حزب وحدت ملی بازداشت‌شده است و سپس گفته‌شده دلیل بازداشت وی همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون ایران و مشارکت در قتل راننده آمبولانس، کوهسار فتحی ( وی سال گذشته به‌دست افراد ناشناس ترور شده) بوده است».

بر اساس این گزارش یک هفته پس از بازداشت آقای کمانگر، دختر و همسر وی، ناهید کمانگر و نسرین نقدی برای بازجویی به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج فراخوانده شده بودند.

در فاصله بین روزهای ۱۱ تا ۱۶ دی‌ماه ۹۷، نیروهای امنیتی آقای کمانگر را به همراه تنی چند از فعالان محیط زیستی و مدنی به نام‌های آمانج قربانی، بختیار کمانگر، مهدی کانی سوری، به رزان بابکری، زانیار ضمیران، فرهاد محمدی، فاضل قیطاسی، رضا اسدی، هادی کمانگر، رشید منتظری، عیسی فیضی در استان کردستان بازداشت و برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند.

ساعت ۱۱ شب شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۷، مأموران اداره اطلاعات سنندج  بدون در دست داشتن حکم قضایی  آقای کمانگر را توأم با «خشونت فیزیکی» در کامیاران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات در سنندج منتقل کردند.

در آن زمان گزارش‌شده بود که مأموران امنیتی پس از بازداشت آقای کمانگر برای بازرسی به منزل ایشان رفته و برخی لوازم شخصی این شهروند را نیز ضبط کردند.

لازم به توضیح است که تمام بازداشت‌شدگان محیط زیستی به‌غیراز آقای کمانگر با تأمین وثیقه به‌صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزادشده‌اند.

گزارش: آرون عسکری

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید