حکیم سواعدی مدیر مؤسسه میثاق فجر انتصار اهواز با وثیقه از زندان آزاد شد

حکیم سواعدى (غابشی)، مدیر مؤسسه میثاق فجر انتصار اهواز که اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت‌شده بود، با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان شیبان اهواز آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸، حکیم سواعدى (غابشی)، مدیر مؤسسه میثاق فجر انتصار اهواز، به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان شیبان اهواز آزاد شد.

آقای سواعدی صبح روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، در محل کارش در اداره کار اهواز بدون ارائه حکم قضائى توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، به زندان مرکزی اهواز (شیبان) منتقل شده‌بود.

حکیم سواعدى (غابشى)، ۳۱ ساله، متاهل، داراى سه فرزند، از اهالى شهر اهواز و مدیر مؤسسه رسمى میثاق فجر انتصار اهواز، دارای فوق لیسانس حقوق و کارشناس حقوق اداره کار اهواز است.

یک منبع مطلع پیش‌تر  و در رابطه با بازداشت آقای سواعدی به کمپین گفته بود: «از آقای سواعدی خواسته‌شده بود برای بررسی مجوز موسسه میثاق انتصار فجر به فرمانداری اهواز مراجعه کند که در فرمانداری  اهواز به ایشان اعلام شد که به دستور مقامات قضایی فعالیت‌های این مؤسسه ممنوع اعلام‌شده است».

موسسه میثاق فجر انتصار اهواز مجوز رسمى داشت و فعالیت این سازمان مردم نهاد در زمینه حقوق شهروندى بوده است.

فعالیت‌هاى فرهنگى-مدنی و نشر ویدئوهای شعر به زبان عربى از جمله فعالیتهای این مؤسسه بود.

همچنین این موسسه در زمان وقوع سیل در استان خوزستان، به مانند کمیته‌هاى مردمى دیگر به سیل‌زدگان کمک می‌کرد و در زمینه جمع آوری کمک‌های مردمی فعالیت داشت.

بیشتر اعضاى این مؤسسه در استحکام سیل‌بندها در مناطق مختلف حضور داشته‌اند.

روز چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه، شهاب صیاحی، حسن ساعدی عیسی (عارف) سواری و حسن طرفی چهار تن از اعضای مؤسسه میثاق فجر انتصار، توسط قرارگاه ابوالفضل العباس تابع اطلاعات سپاه در ستاد مردمی که برای امدادرسانی به سیل‌زدگان برپاشده بود بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز منتقل شدند.

فعالیت این موسسه از اردیبهشت‌ماه از سوی مقامات امنیتی کشور ممنوع اعلام شد.

با آنکه دلیل بازداشت این شهروندان به روشنی مشخص نیست، اما به نظر می رسد که در خصوص اطلاع رسانی وقایع سیل در استان خوزستان بازداشت شده باشند.

از آغاز وقوع سیل در استان خوزستان تاکنون دست کم ۷۰ تن از شهروندان در این استان، در مناطق شعیبیه شوشتر، حمیدیه، ملاشیه و مناطق مختلف شهر اهواز با اتهاماتی نظیر: “مشارکت در برگزاری اعتراضات خیابانی”، “دریافت کمک‌های نقدی از خارج کشور برای کمک به سیل‌زدگان”و “نشر شایعات مربوط به سیل در فضای مجازی” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید