دو معلم اهوازی به زندان شیبان منتقل شده‌اند

هفته گذشته دو معلم اهل اهواز از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به زندان شیبان اهواز منتقل شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هفته گذشته، ⁧ماهر دسومى⁩ و ⁧على عبیداوى⁩ از معلمان اهل اهواز و عضو موسسه فرهنگی الهلال که روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ بازداشت شده‌بودند، پس از پایان دوران بازجویی به بند ۵ زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

گفته می‌شود این دو در حالی به زندان شیبان منتقل شده‌اند که به دلیل بازجویی‌های بلند مدت تحت فشار روحی و روانی شدیدی قرار گرفته‌اند و در وضعیت جسمی نامناسبی هستند.

بر اساس این گزارش و به گفته یک منبع مطلع: «یک فعال فرهنگی و معلم به نام‌ ناجی سواری، که هم‌زمان با ماهر دوسمی و علی عبیداوى ⁩بازداشت شده‌بود، کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به‌سر می‌برد».

یکی دیگر اعضای مؤسسه الهلال احمد دغاغله نام دارد که روز یکشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۸ در اهواز بازداشت شده است.

احمد‌ دغاغله، ۴۰ ساله فرزند رحیم، متأهل و دارای دو فرزند و از اهالی کوی خشایار شهر اهواز است. این فعال مدنی در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده، کارمند شهرداری اهواز است و اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات و در انفرادی به سر می برد.

نیروهای اداره اطلاعات اهواز، روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ چهار معلم امدادگر و فعال فرهنگی ساکن اهواز را بازداشت‌کردند.

بنا به گفته فعالان حقوق بشر از اهواز اسامی معلمان بازداشت شده به شرح زیر بوده‌است:

۱- ناجی سواری، ۳۸ ساله متاهل و داراى سه فرزند، از اهالى شهرک برق اهواز، معلم و نویسنده عرب اهوازی از مدرسه طالقانى فرهنگ‌شهر اهواز

۲- ماهر دسومی، ۳۰ ساله، متاهل وداراى یک فرزند، از اهالى کوى پاستوریزه، پژوهشگر، نویسنده و فعال عرب از معلمان مدرسه غیرانتفاعی منطقه شیبان

۳- على عبیداوى، ۲۶ ساله، متاهل داراى سه فرزند، از اهالى کوى علوى اهواز، از معلمان مدرسه قدس شهر حمیدی

۴-عبدالله فریسات، ۲۷ ساله از اهالى کوى بهارستان اهواز و فعال فرهنگی

یک منبع مطلع در خصوص بازداشت سه تن از بازداشتی‌های اهل اهواز گفته بود: “ناجی سواری، ماهر دسومی و على عبیداوى در حین تدریس و بدون ارائه حکم قضائى  بازداشت شده‌اند و بازداشت این افراد در مدارس خود بر خلاف قانون و بدون هماهنگى با حراست اداره آموزش و پرورش بوده است.”

عادل عساکره، معلم اهل دارخوین از توابع شهرستان شادگان در استان خوزستان نیز روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و علی‌رغم تفهیم اتهام و صدور وثیقه، به دلیل ناتوانی در تأمین قرار وثیقه، کماکان در بازداشت بسر می‌برد.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر ساکن لندن پیش تر به کمپین گفته‌بود: «عادل عساکره، معلم ساکن دارخوین به دلیل انتقاد در فضای مجازی از توزیع بودجه و اختصاص بودجه‌های کلان به حوزه علمیه و مراکز وابسته به آن و در مقابل عدم رسیدگی به مسائل خدماتی و همچنین استفاده از نام مسئولین نظام بدون صفت‌های پیشوند محترمانه، متهم به اهانت به مقدسات و تشویش اذهان عمومی شده است».

این فعال حقوق بشر همچنین گفته‌بود: «روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، قرار وثیقه برای آزادی عساکره صادر شد، اما به دلیل ناتوانی خانواده از تهیه وثیقه، وی همچنان در زندان بسر می‌برد».

مؤسسه فرهنگى الهلال توسط مقامات قضائى و امنیتى ایران منحل و همه اعضای آن بازداشت شده‌اند.

از آغاز وقوع سیل در استان خوزستان، در سال جاری تا کنون دست‌کم ۷۰ تن از شهروندان در این استان، در مناطق شعیبیه، شوشتر، حمیدیه، ملاشیه و مناطق مختلف شهر اهواز با اتهاماتی نظیر: “مشارکت در برگزاری اعتراضات خیابانی”، “دریافت کمک‌های نقدی از خارج کشور برای کمک به سیل‌زدگان”و “نشر شایعات مربوط به سیل در فضای مجازی” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید