حکم اعدام ۴ زندانی در ایران اجرا شد

حکم اعدام ۴ زندانی که با اتهام “قتل عمد” در زندان‌‌‌های رجایی‌شهر کرج و مشهد محبوس بودند، به اجرا در آمد.

بر اساس این خبر یک نفر در زندان رجایی‌شهر کرج و ۳ زندانی در یکی از زندان‌های مشهد اعدام شده‌اند.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز چهارشنبه ۹ مرداد ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش محمد قدرتی، حدودا ۳۰ ساله احراز شده است، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

همچنین حکم ۳ زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در یکی از زندان‌های مشهد به اجرا درآمد.

بنا به گزارش وبسایت روزنامه خراسان، صبح روز سه‌شنبه ۸ مرداد ماه، حکم اعدام یک نفر در یکی از زندان‌های مشهد به اجرا درآمده است. هویت این زندانی که ۱۲ سال پیش به اتهام «قتل عمد» بازداشت شده بود «یونس. م» ۳۴ ساله اعلام شده است.

در این گزارش آمده که ۲۴ فروردین ماه ۱۳۸۶ یونس در پی مشاجره‌ای در یکی از روستاهای سبزوار با شمشیر مرتکب قتل شده بود.

دو زندانی دیگر نیز با اتهام «قتل عمد» در مشهد اعدام شدند. پیشتر خبر اعدام یک زندانی در این شهر از سوی رسانه‌های داخل ایران منتشر شده بود.

روزنامه خراسان خبر اعدام یک زندانی با اتهام «قتل عمد» در روز سه‌شنبه ۸ مرداد ماه، در یکی از زندان‌های مشهد را منتشر کرده بود. طبقگزارشی دیگر که همین منبع منتشر کرده، دو زندانی دیگر با همین اتهام در یکی از زندان‌های مشهد اعدام شده‌اند. تاریخ و محل دقیق این دو اعدام مشخص نشده ولی به نظر می‌رسد که در همان روز سه‌شنبه هر سه اعدام صورت گرفته باشند.

هویت یکی از این دو اعدامی جدید داوود اعلان شده که در هنگام اعدام ۳۴ سال سن داشت. ولی متهم بود سال ۱۳۸۹ مردی ۲۵ ساله را در آب روان مشهد به ظن ارتباط با خواهرش به قتل رسانده است.

دومین اعدامی که هویتش اعلان نشده ۳۱ سال سن داشت. وی نیز به ظن ارتباط مردی ۲۵ ساله با خواهرش در خرداد ماه ۱۳۹۵ در روستای تقی آباد از توابع شهرستان تربت جام مرتکب قتل شده بود.

حکومت جمهوری اسلامی ایران طی حدود ۲۰ روز دست‌کم ۲۸ نفر را که بیشتر آن‌ها با اتهام «قتل عمد» در زندان‌های کشور زندانی بوده‌اند، اعدام کرده‌است.

در بازه زمانی ۵ تا ۲۶ تیرماه، حکم اعدام دست‌کم ۲۸ نفر در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده‌است.

اعدام دست‌کم ۲۸ نفر طی ۲۰ روز در زندان‌های کشور

در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، دست‌کم ۱۱۰ حکم اعدام در زندان‌های مختلف ایران یا در ملاءعام اجرا شده است.

بنا به گزارش نهاد آمار «سازمان حقوق بشر ایران»، از این میان، ۸۳ مورد از اعدام‌ها با اتهام «قتل عمد»، ۱۳ مورد با اتهام «تجاوز به عنف»، ۹ مورد «جرایم مربوط به مواد مخدر»، ۴ مورد «محاربه از طریق سرقت مسلحانه» و یک مورد به اتهام «جاسوسی» صورت گرفته است.

از میان زندانیانی که با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند، دو کودک-مجرم نیز حضور داشتند که حکمشان در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد.

همچنین، ۸ اعدام در ملاءعام و در انظار عمومی اجرا شده‌اند که کودکان نیز در جمع تماشاگران اعدام‌ها دیده‌ می‌شدند.

رسانه‌های رسمی در این شش ماه تنها ۳۷ اعدام را اعلام کردند و ۷۳ مورد دیگر از سوی منابع سازمان حقوق بشر ایران در داخل کشور به تأیید رسیده است.

این آمار نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ اندکی رشد را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ در این مدت در مجموع اعدام ۹۸ نفر به ثبت رسید که ۳۱ مورد را رسانه‌های داخل ایران اعلان کرده و ۶۷ مورد دیگر از سوی مجاری غیر رسمی تایید شده بود. از میان ۹۸ حکم اعدام که در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ اجرا شدند، ۸۳ مورد با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند که چهار تن از ایشان در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته و کودک-مجرم محسوب می‌شدند.

منبع: سازمان حقوق بشر ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید