سپیده قلیان فعال مدنی در اعتصاب غذا از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

روز گذشته، سپیده قلیان، فعال مدنی و شهروند خبرنگار ساکن دزفول که در زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده‌بود، به دلیل وخامت حالش به بیمارستان ستاری قرچک منتقل شد و امروز در دهمین روز از اعتصاب غذایش به زندان بازگردانده‌شد.

مهدی قلیان برادر این فعال مدنی طی یادداشتی در این خصوص نوشته‌است: «خواهرم سپیده در نهمین روز اعتصاب غذای خود به علت تپس قلب شدید و ضعف عمومی به بیمارستان شهید ستاری قرچک منتقل شد و پس از معاینه و با توجه به وخامت اوضاع سپیده به بخش ccu منتقل شده و تا ظهر امروز نیز در همین بخش بستری بود. امروز در دهمین روز اعتصاب خود به علت حضور در دادگاه روز شنبه سپیده با اصرار و رضایت خود مداوا را نیمه کاره رها کرد و به زندان برگشت.»

آقای قلیان روز جمعه ۴ مردادماه نیز از بیهوشی خواهرش به دلیل افت شدید فشار و انتقال او به بهداری زندان قرچک خبر داده‌بود.

سپیده قلیان، زندانی محبوس در زندان قرچک به دلیل انتقال به زندان‌های مختلف و به خاطر ظلم‌ها و بی‌حرمتی‌هایی که در حق وی و خانواده‌اش در طی دوران بازداشت روا شد، از روز سه‌شنبه اول مرداد ۱۳۹۸دست به اعتصاب غذا زد.

این فعال مدنی و شهروند خبرنگار ساکن دزفول که در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود، گفته‌بود: “تا روز تشکیل جلسه دادگاه در زندان قرچک دست به اعتصاب غذا می‌زند.”

بر اساس ابلاغیه شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از سپیده قلیان خواسته‌شده؛ روز شنبه ۱۲ مردادماه ۹۸ در این دادگاه حاضر شود.

اول مردادماه ملاقات سپیده قلیان با پدر و مادرش که از راه دور برای دیدار وی آمده‌بودند “به تنش کشیده شد و این جریان به حدی بر روی خانم قلیان تاثیر گذاشت که او را عصبانی و ناراحت کرده و به گریه می‌افتد”.

مهدی قلیان، برادر این زندانی سیاسی پیش‌تر طی یادداشتی گزارشی از دلایل اعتصاب غذای سپیده قلیان منتشر کرده‌بود.

سپیده قلیان در زندان قرچک دست به اعتصاب غذا زد
بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی ظهر روز یکشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸، نیز خانم قلیان در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی و با تاکید بر ضرب و شتم ندا ناجی و عاطفه رنگریز توسط زندانیان و پرسنل زندان، فضای ملتهب موجود در زندان، قطعی آب و نبود کولر در زندان قرچک ورامین در مقابل دفتر مدیریت این زندان دست به تحصن زده بود.

این فعال مدنی که در ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ بازداشت و در آذرماه با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شده‌بود، دوباره در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در اهواز بازداشت شد و یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، از زندان سپیدار اهواز به زندان اوین منتقل شده‌بود.

بازداشت دوباره سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، پس از آن صورت گرفت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مستندی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جمعی از فعالان مدنی را پخش کرده است.

این دو تاکید کرده‌اند که در دوران بازداشت شکنجه شده و اعترافات منتشر شده در مستند «طراحی سوخته» تحت آن شکنجه‌ها صورت گرفته است.

این فعال مدنی و شهروند خبرنگار در هشتم اردیبهشت در حالی به زندان اوین منتقل شد که در همان روز اسماعیل بخشی و امیر (علی) امیرقلی نیز به همراه چند متهم دیگر به زندان اوین منتقل شدند.

خانم قلیان در روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، جهت ارائه‌ی آخرین دفاعیات خود از بند زنان زندان اوین به دادسرای اوین اعزام‌ شده‌بود.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که در این جلسه بازپرسی، ۴ اتهام از “جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور”، “همکاری با گروهای معاند” و “اخلال در نظم عمومی” به خانم قلیان تفهیم شده‌است.

خانم قلیان، از روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید