عفو بین‌الملل اجرای حکم شلاق پیمان میرزا زاده خواننده کُرد را محکوم کرد

سازمان عفو بین‌الملل اقدام ایران در شلاق زدن پیمان میرزا زاده خواننده کُرد اهل ارومیه را که به دلیل «شرب خمر» و «اجرای آهنگ‌های حماسی با لباس کردی» این حکم برای وی صادره شده است را محکوم کرد و  از مقامات ایرانی  خواسته که او را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند. روز یکشنبه ۶ مردادماه این شهروند برای اجرای حکم ۱۰۰ ضربه شلاق به شعبه چهارم اجرای احکام دادگاه عمومی ارومیه منتقل‌شده بود.

در پی اجرای این مجازات، پیمان میرزا زاده دچار درد شدید و تورم در ناحیه پشت و پاها شده است. او در اعتراض به رفتاری که با او شده دست به اعتصاب غذا زده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه در عفو بین‌الملل می‌گوید: «این هولناک است که پیمان میرزازاده تحت چنین مجازات بی‌رحمانه و غیر قابل بیانی قرار گرفته است. شلاق زدن او ماهیت غیر انسانی نظام قضایی ایران را برجسته می‌کند که وحشیگری را نهادینه و تبدیل به قانون کرده است. او یک زندانی عقیدتی است که فقط بخاطر استفاده از حق آزادی بیان‌اش زندانی شده است و مقامات ایران باید او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.»

فیلیپ لوتر افزود: «هیچ توجیه‌ی برای شلاق زدن انسان‌ها وجود ندارد. مجازات شلاق مصداق شکنجه است و بر اساس قوانین بین‌المللی یک جنایت محسوب می‌شود. حکومت ایران با توجه به عضویت در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ایران قانونا مکلف است تا این مجازات و انواع دیگر مجازات‌های بدنی مانند قطع اعضای بدن و کور کردن چشم را لغو کند.»

روز یکشنبه ۱۹ خردادماه پیمان میرزازاده، خواننده کُرد اهل روستای “گنگچین” از توابع منطقه صومای برادوست و زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، از سوی شعبه ۱۱۰ دادگاه عمومی این شهر بابت بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “خروج غیرقانونی از مرز” و “شرب خمر” به دو سال زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد.

روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۹۷ آقای میرزازاده، خواننده اهل روستای “گنگچین” با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد و روز سیزدهم اسفندماه ۱۳۹۷ شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک حکم دوسال زندان را بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به وی ابلاغ کرد.

مأموران امنیتی، روزپنج‌شنبه دوم اسفند ۱۳۹۷، این خواننده کُرد را به اتهام “تبلیغ علیه نظام و همکاری با احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران از طریق سرودن ترانه” بازداشت و روز دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان ارومیه منتقل کردند.

آقای میرزازاده، پیش‌تر نیز در آذر ۹۶ در روستای “گنگچین” ارومیه بازداشت و پس از دو هفته بازجویی به زندان ارومیه منتقل شده‌بود. شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه وی را بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام و همکاری با احزاب کُرد اپوزیسیون از طریق سرودن ترانه” به شش ماه زندان محکوم کرد.

این شهروند اهل ارومیه روز پنج شنبه ۱۸ خردادماه ۹۷ با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید